Formacja (chrześcijańska) pedagogicznym wspomaganiem rozwoju osoby

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Formacja (chrześcijańska) pedagogicznym wspomaganiem rozwoju osoby
  • Autor/Autorzy: ZBIGNIEW MAREK (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Studia z Teorii Wychowania
  • Rok: 2020
  • ISSN: 2083-0998
  • DOI: 10.5604/01.3001.0014.3648
  • Adres www:: http://sztw.chat.edu.pl/resources/html/article/details?id=207289
  • Strony od-do: 25-38
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • W dyskusji o zadaniach pedagogiki podkreśla się, że swą refleksją winna być ona włączona w integralny rozwój osoby. Problemem pozostaje pytanie o to, jakie ma ona do dyspozycji realne środki do wspomagania osoby. Wydaje się, że jedną z realnych i ważnych form wspomagania pedagogicznego jest formacja, którą rozumiemy przede wszystkim jako inspirowanie wewnętrznych sił i zdolności osoby do podejmowania trudu odpowiedzialnego i harmonijnego funkcjonowania w życiu społecznym. Zagadnieniem tym w aspekcie religijnym zajmuje się pedagogika religii uważana za dyscyplinę zarówno normatywną, empiryczną jak i ukierunkowaną na działania. W swej refleksji animuje ona procesy formacji łączone z osiąganiem wysokiego poziomu rozwoju duchowego (wewnętrznego) osoby. Proces ten łączony jest z rozwijaniem ludzkiej duchowości wyrażającej określony styl życia, w którym pielęgnowane są tradycje, promowane wartości i uczenie się nabywania określonych postaw.
    • In discussion upon the tasks of pedagogy it is necessary to underline that pedagogy with its reflection should be included in the integral development of a person. However, the problem is covered by the question concerning the real means for supporting the person that pedagogy possesses. The formation seems to be one of the real and crucial forms of the pedagogical support. We understand it, first of all, as inspiring the person‘s internal powers and abilities for undertaking an effort in responsible and harmonious functioning in the social life. We claim that the effect of the processes of formation is reflected in the achieved level of the person‘s spiritual (inner) development called the spirituality that refers to the concrete life style based on the nurtured traditions, promoted values, and attitudes taken in life.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Formacja (chrześcijańska) pedagogicznym wspomaganiem rozwoju osoby
  • 003 $b 0000-0002-4580-1819
  • 003 $a ZBIGNIEW MAREK (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Studia z Teorii Wychowania
  • 008 $a 2020
  • 011 $a 2083-0998
  • 013 $a 10.5604/01.3001.0014.3648
  • 014 $a http://sztw.chat.edu.pl/resources/html/article/details?id=207289
  • 015 $a 25-38
  • 017 $a polski
  • 019 $a W dyskusji o zadaniach pedagogiki podkreśla się, że swą refleksją winna być ona włączona w integralny rozwój osoby. Problemem pozostaje pytanie o to, jakie ma ona do dyspozycji realne środki do wspomagania osoby. Wydaje się, że jedną z realnych i ważnych form wspomagania pedagogicznego jest formacja, którą rozumiemy przede wszystkim jako inspirowanie wewnętrznych sił i zdolności osoby do podejmowania trudu odpowiedzialnego i harmonijnego funkcjonowania w życiu społecznym. Zagadnieniem tym w aspekcie religijnym zajmuje się pedagogika religii uważana za dyscyplinę zarówno normatywną, empiryczną jak i ukierunkowaną na działania. W swej refleksji animuje ona procesy formacji łączone z osiąganiem wysokiego poziomu rozwoju duchowego (wewnętrznego) osoby. Proces ten łączony jest z rozwijaniem ludzkiej duchowości wyrażającej określony styl życia, w którym pielęgnowane są tradycje, promowane wartości i uczenie się nabywania określonych postaw.
  • 020 $a In discussion upon the tasks of pedagogy it is necessary to underline that pedagogy with its reflection should be included in the integral development of a person. However, the problem is covered by the question concerning the real means for supporting the person that pedagogy possesses. The formation seems to be one of the real and crucial forms of the pedagogical support. We understand it, first of all, as inspiring the person‘s internal powers and abilities for undertaking an effort in responsible and harmonious functioning in the social life. We claim that the effect of the processes of formation is reflected in the achieved level of the person‘s spiritual (inner) development called the spirituality that refers to the concrete life style based on the nurtured traditions, promoted values, and attitudes taken in life.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

Marek-Formacja (chrześcijańska) pedagogicznym wspomaganiem rozwoju osoby.pdf (168 KB)

  • Licencja: CC BY 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny