Paradygmaty w kształceniu i doskonaleniu zawodowym nauczycieli

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Paradygmaty w kształceniu i doskonaleniu zawodowym nauczycieli
  • Autor/Autorzy: Agnieszka Kaczor (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Społeczeństwo. Edukacja. Język.
  • Rok: 2021
  • ISSN: 2353-1266
  • DOI: 10.19251/sej/2021.14.1(8)
  • Adres www:: https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/785/763
  • Strony od-do: 125-134
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • W artykule poruszono zagadnienie kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Ukazano wielowymiarowość procesu kształcenia w odniesieniu do paradygmatów występujących w dydaktyce. Posłużono się klasyfikacją paradygmatów autorstwa D. Klus-Stańskiej, w odniesieniu do której opisano sposoby doskonalenia wiedzy i umiejętności przez nauczycieli wpisujące się w założenia poszczególnych paradygmatów. W oparciu o trzy modele kształcenia nauczycieli: adaptacyjny technik, refleksyjny praktyk i transformatywny intelektualista, określono możliwości ich wykorzystania w procesie wspomagania rozwoju zawodowego czynnych i dopiero przygotowujących się do zawodu nauczycieli.
    • The article addresses the issue of teacher education and professional development. The multidimensionality of the education process for paradigms found in didactics has been shown. The classification of paradigms by D. Klus-Stańska was used, describing how teachers’ knowledge and skills are improved. Based on three models of teacher education: adaptive techniques, reflective practices and transformative intellectual, it has been established that they can be used in the process of supporting active professional development and only preparing for teachers profession.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Paradygmaty w kształceniu i doskonaleniu zawodowym nauczycieli
  • 003 $a Agnieszka Kaczor (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Społeczeństwo. Edukacja. Język.
  • 008 $a 2021
  • 011 $a 2353-1266
  • 013 $a 10.19251/sej/2021.14.1(8)
  • 014 $a https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/sej/article/view/785/763
  • 015 $a 125-134
  • 017 $a polski
  • 019 $a W artykule poruszono zagadnienie kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Ukazano wielowymiarowość procesu kształcenia w odniesieniu do paradygmatów występujących w dydaktyce. Posłużono się klasyfikacją paradygmatów autorstwa D. Klus-Stańskiej, w odniesieniu do której opisano sposoby doskonalenia wiedzy i umiejętności przez nauczycieli wpisujące się w założenia poszczególnych paradygmatów. W oparciu o trzy modele kształcenia nauczycieli: adaptacyjny technik, refleksyjny praktyk i transformatywny intelektualista, określono możliwości ich wykorzystania w procesie wspomagania rozwoju zawodowego czynnych i dopiero przygotowujących się do zawodu nauczycieli.
  • 020 $a The article addresses the issue of teacher education and professional development. The multidimensionality of the education process for paradigms found in didactics has been shown. The classification of paradigms by D. Klus-Stańska was used, describing how teachers’ knowledge and skills are improved. Based on three models of teacher education: adaptive techniques, reflective practices and transformative intellectual, it has been established that they can be used in the process of supporting active professional development and only preparing for teachers profession.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

Kaczor-Paradygmaty w kształceniu i doskonaleniu zawodowym nauczycieli.pdf (155 KB)

  • Licencja: CC BY 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny