Sztuczna inteligencja a prawo i stosunki pracy

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Sztuczna inteligencja a prawo i stosunki pracy
  • Autor/Autorzy: Andrzej Świątkowski (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Polityka Społeczna
  • Rok: 2021
  • Tom: 562
  • Numer: 1
  • ISSN: 0137-4729
  • DOI: 10.5604/01.3001.0014.9570
  • Adres www:: https://polityka-spoleczna.ipiss.com.pl/api/files/download/1680695.pdf
  • Strony od-do: 1-11
  • Język:
    • polski
    • angielski
  • Abstrakt:
    • Niniejsze opracowanie traktuje o potrzebie i trudnościach prawnego uregulowania pozycji sztucznej inteligencji w stosunkach pracy, jej wpływu na rynek pracy w bliższej i dalszej przyszłości, deficycie zaufania i ograniczonej świadomości współczesnych i przyszłych zatrudnionych, o jej potencjale i jej pozytywnych oraz negatywnych możliwościach. Do ideału, za jaki w naszym społeczeństwie mogą być uznawane „uczone maszyny”, ciągle daleko. Na integrację inteligentnych robotów z zatrudnionymi przyjdzie jeszcze poczekać. W chwili obecnej można jedynie rozważać, czy sztuczna inteligencja może pomóc czy zaszkodzić ludziom w stosunkach pracy. Sztuczna inteligencja przejmująca miliony miejsc pracy nie zabierze ludziom całej pracy, jaka istnieje na rynkach pracy i jest obecnie wykonywana przez ludzi. Natomiast może skutecznie konkurować z rodzajami rutynowych prac wykonywanych przez ludzi. Stworzy nowe, korzystniejsze warunki zatrudnienia. Zmusi osoby w wieku aktywności zawodowej do przygotowania się na niezbędną konieczność stałego kształcenia zawodowego.
    • This study deals with the need and difficulties in its implementation, legal regulation of the position of artificialintelligence in labor relations, its impact on the labor market in the near and distant future, the deficit of trust and limitedawareness of contemporary and future employees about its potential and its positive and negative possibilities. The idealfor which “learned machines” can be considered in our society is still far from. We will have to wait for the integration ofintelligent robots with employees. At present, one can only consider whether artificial intelligence can help or harm peoplein employment relationships. Artificial intelligence taking over millions of jobs will not take people away from all the workthat exists in the labor markets and is currently performed by people. Instead, it can compete effectively with the typesof routine work performed by humans. It will create new, more favorable employment conditions. It will force people ofthe working age to prepare for the necessary necessity of permanent vocational training.
  • Słowa kluczowe:
    • roboty
    • rynek pracy
    • stosunki pracy
    • sztuczna inteligencja
    • "uczone” maszyny
  • Dyscyplina: nauki o polityce i administracji

MARC

  • 002 $a Sztuczna inteligencja a prawo i stosunki pracy
  • 003 $a Andrzej Świątkowski (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Polityka Społeczna
  • 008 $a 2021
  • 009 $a 562
  • 010 $a 1
  • 011 $a 0137-4729
  • 013 $a 10.5604/01.3001.0014.9570
  • 014 $a https://polityka-spoleczna.ipiss.com.pl/api/files/download/1680695.pdf
  • 015 $a 1-11
  • 017 $a polski
  • 018 $a angielski
  • 019 $a Niniejsze opracowanie traktuje o potrzebie i trudnościach prawnego uregulowania pozycji sztucznej inteligencji w stosunkach pracy, jej wpływu na rynek pracy w bliższej i dalszej przyszłości, deficycie zaufania i ograniczonej świadomości współczesnych i przyszłych zatrudnionych, o jej potencjale i jej pozytywnych oraz negatywnych możliwościach. Do ideału, za jaki w naszym społeczeństwie mogą być uznawane „uczone maszyny”, ciągle daleko. Na integrację inteligentnych robotów z zatrudnionymi przyjdzie jeszcze poczekać. W chwili obecnej można jedynie rozważać, czy sztuczna inteligencja może pomóc czy zaszkodzić ludziom w stosunkach pracy. Sztuczna inteligencja przejmująca miliony miejsc pracy nie zabierze ludziom całej pracy, jaka istnieje na rynkach pracy i jest obecnie wykonywana przez ludzi. Natomiast może skutecznie konkurować z rodzajami rutynowych prac wykonywanych przez ludzi. Stworzy nowe, korzystniejsze warunki zatrudnienia. Zmusi osoby w wieku aktywności zawodowej do przygotowania się na niezbędną konieczność stałego kształcenia zawodowego.
  • 020 $a This study deals with the need and difficulties in its implementation, legal regulation of the position of artificialintelligence in labor relations, its impact on the labor market in the near and distant future, the deficit of trust and limitedawareness of contemporary and future employees about its potential and its positive and negative possibilities. The idealfor which “learned machines” can be considered in our society is still far from. We will have to wait for the integration ofintelligent robots with employees. At present, one can only consider whether artificial intelligence can help or harm peoplein employment relationships. Artificial intelligence taking over millions of jobs will not take people away from all the workthat exists in the labor markets and is currently performed by people. Instead, it can compete effectively with the typesof routine work performed by humans. It will create new, more favorable employment conditions. It will force people ofthe working age to prepare for the necessary necessity of permanent vocational training.
  • 021 $a roboty
  • 021 $a rynek pracy
  • 021 $a stosunki pracy
  • 021 $a sztuczna inteligencja
  • 021 $a "uczone” maszyny
  • 022 $a artificial intelligence
  • 022 $a labor market
  • 022 $a labor relations
  • 022 $a “learned” machines
  • 022 $a robots
  • 966 $a nauki o polityce i administracji
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Polityce i Administracji

Dublin Core