Nauczyciel w paradygmacie formacji osobowościowej

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Nauczyciel w paradygmacie formacji osobowościowej
  • Autor/Autorzy: ANDRZEJ DE TCHORZEWSKI (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
  • Rok: 2020
  • ISSN: 2450-5358
  • DOI: 10.12775/SPI.2020.4.001
  • Adres www:: https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/SPI/article/view/SPI.2020.4.001
  • Strony od-do: 19-48
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Artykuł porusza jedną z podstawowych i zarazem najważniejszych kwestii odnoszących się do osoby i zawodu nauczyciela. Jest nią formacja osobowościowa. Zagadnienie to ujęto z perspektywy historiozofii pedagogiki, dzięki czemu nadano mu wymiar paradygmatyczny, co pozwala na horyzontalne i wertykalne jego ujęcie. Celem artykułu jest syntetyczne ukazanie tego, co najbardziej warunkuje i wpływa na jakość pracy nauczyciela. Są nimi przynajmniej trzy obszary: intelektualny, profesjonalny i etyczny. To one w trakcie procesu formacji osobowościowej nauczyciela przygotowują go do misji, jaką pełni w społeczeństwie, przynależąc do ważnej grupy zawodowej. Trzeba zdawać sobie sprawę, że to nauczyciel w dziejach ludzkości odgrywał i nadal odgrywa współdecydującą rolę w rozwoju poszczególnych ludzi, narodów i społeczeństw. Ostatnia część artykułu zawiera sugestie dotyczące usprawnienia procesu formacji osobowościowej nauczyciela.
    • The article deals with one of the fundamental and most important issues relating to the person and profession of a teacher. It is a personality formation. This issue was presented from the perspective of the historiosophy of pedagogy, thanks to which the issue was given a paradigmatic dimension, which allows its horizontal and vertical approach. The aim of the article is to present in a synthetic way what are the most important conditions that influence the quality of the work of the teachers. They are at least three dimensions: intellectual, professional and ethical. They determine the entire formation of personality of a teacher who, due to his mission in society, belongs to an important professional group. One must be aware that in the history of humanity it was the teacher who played and still plays a decisive role in the development of individuals, nations and societies. The final part of the article shows suggestions for improving the process of personality formation of the teachers.
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Nauczyciel w paradygmacie formacji osobowościowej
  • 003 $a ANDRZEJ DE TCHORZEWSKI (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-8149-9442
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Studia Paedagogica Ignatiana
  • 008 $a 2020
  • 011 $a 2450-5358
  • 013 $a 10.12775/SPI.2020.4.001
  • 014 $a https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/SPI/article/view/SPI.2020.4.001
  • 015 $a 19-48
  • 017 $a polski
  • 019 $a Artykuł porusza jedną z podstawowych i zarazem najważniejszych kwestii odnoszących się do osoby i zawodu nauczyciela. Jest nią formacja osobowościowa. Zagadnienie to ujęto z perspektywy historiozofii pedagogiki, dzięki czemu nadano mu wymiar paradygmatyczny, co pozwala na horyzontalne i wertykalne jego ujęcie. Celem artykułu jest syntetyczne ukazanie tego, co najbardziej warunkuje i wpływa na jakość pracy nauczyciela. Są nimi przynajmniej trzy obszary: intelektualny, profesjonalny i etyczny. To one w trakcie procesu formacji osobowościowej nauczyciela przygotowują go do misji, jaką pełni w społeczeństwie, przynależąc do ważnej grupy zawodowej. Trzeba zdawać sobie sprawę, że to nauczyciel w dziejach ludzkości odgrywał i nadal odgrywa współdecydującą rolę w rozwoju poszczególnych ludzi, narodów i społeczeństw. Ostatnia część artykułu zawiera sugestie dotyczące usprawnienia procesu formacji osobowościowej nauczyciela.
  • 020 $a The article deals with one of the fundamental and most important issues relating to the person and profession of a teacher. It is a personality formation. This issue was presented from the perspective of the historiosophy of pedagogy, thanks to which the issue was given a paradigmatic dimension, which allows its horizontal and vertical approach. The aim of the article is to present in a synthetic way what are the most important conditions that influence the quality of the work of the teachers. They are at least three dimensions: intellectual, professional and ethical. They determine the entire formation of personality of a teacher who, due to his mission in society, belongs to an important professional group. One must be aware that in the history of humanity it was the teacher who played and still plays a decisive role in the development of individuals, nations and societies. The final part of the article shows suggestions for improving the process of personality formation of the teachers.
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

DeTchorzewski_Nauczyciel.pdf (221 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published