Kultura i gospodarka oraz współczesna gospodarka doznań
Description
- Title: Kultura i gospodarka oraz współczesna gospodarka doznań
- Author:
- ŁUKASZ BURKIEWICZ (Autor)
- 0000-0001-9115-0837
- Access date: 353-368
- Tytuł monografii: Studia kulturowe
- Wydawca: Akademia Ignatianum w Krakowie
- Rok wydania: 2022
- Miejsce wydania: Kraków
- URL: https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/index.php/ss/catalog/book/283
- Abstract in Polish: DEFINICJA POJĘCIA: W ostatnich latach badania nad wpływem kultury na rozwój gospodarczy, jak i relacje sektora kultury z gospodarką, stały się ważną częścią podejmowanych badań na styku humanistyki, nauk społecznych i ekonomicznych. ANALIZA HISTORYCZNA POJĘCIA: Dyskusja nad związkami kultury i gospodarki była podejmowana od dawna, m.in. przez klasyków ekonomii, jak Adam Smith czy Thorstein Veblen. Obecnie relacje te są przedmiotem zainteresowania wielu badaczy definiujących kolejne obszary wzajemnego przenikania i oddziaływania, poszerzonych o takie zagadnienia, jak przemysły kultury, społeczeństwo i gospodarka doznań oraz społeczeństwo konsumpcyjne. PROBLEMOWE UJĘCIE POJĘCIA: Rola kultury w gospodarce obejmuje więcej zagadnień, niż wcześniej zakładano, m.in. poprzez dynamiczny rozwój przemysłów kultury. Dlatego kultura może być determinantem rozwoju gospodarczego, a także obszarem o istotnym ekonomicznym znaczeniu, ponieważ wprowadziła do gospodarki również sferę doznań. REFLEKSJA SYSTEMATYCZNA Z WNIOSKAMI I REKOMENDACJAMI: Kultury i gospodarki nie możemy rozpatrywać w kategoriach odrębnych i redukować ich wzajemnych związków. Istotnymi elementami związków kultury z gospodarką stały się przemysły kultury (kreatywne), społeczeństwo i gospodarka doznań oraz społeczeństwo konsumpcyjne.
- Keywords in Polish:
- gospodarka
- gospodarka doznań (doświadczeń)
- kultura
- przemysły kultury
- społeczeństwo konsumpcyjne
- Structure:
- Wydział Pedagogiczny
- Instytut Nauk o Polityce i Administracji
- Dyscyplina: nauki o polityce i administracji
MARC
- 002 a Kultura i gospodarka oraz współczesna gospodarka doznań
- 003 a ŁUKASZ BURKIEWICZ (Autor)
- 003 e 0000-0001-9115-0837
- 003 f Leszek Korporowicz (Redaktor)
- 003 f AGNIESZKA KNAP-STEFANIUK (Redaktor)
- 003 f ŁUKASZ BURKIEWICZ (Redaktor)
- 005 a Rozdział w książce
- 006 a 353-368
- 009 a polski
- 011 b https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/index.php/ss/catalog/book/283
- 012 a Studia kulturowe
- 013 a 2022
- 014 c Akademia Ignatianum w Krakowie
- 015 a Kraków
- 017 a 978-83-7614-550-1
- 021 a DEFINICJA POJĘCIA: W ostatnich latach badania nad wpływem kultury na rozwój gospodarczy, jak i relacje sektora kultury z gospodarką, stały się ważną częścią podejmowanych badań na styku humanistyki, nauk społecznych i ekonomicznych. ANALIZA HISTORYCZNA POJĘCIA: Dyskusja nad związkami kultury i gospodarki była podejmowana od dawna, m.in. przez klasyków ekonomii, jak Adam Smith czy Thorstein Veblen. Obecnie relacje te są przedmiotem zainteresowania wielu badaczy definiujących kolejne obszary wzajemnego przenikania i oddziaływania, poszerzonych o takie zagadnienia, jak przemysły kultury, społeczeństwo i gospodarka doznań oraz społeczeństwo konsumpcyjne. PROBLEMOWE UJĘCIE POJĘCIA: Rola kultury w gospodarce obejmuje więcej zagadnień, niż wcześniej zakładano, m.in. poprzez dynamiczny rozwój przemysłów kultury. Dlatego kultura może być determinantem rozwoju gospodarczego, a także obszarem o istotnym ekonomicznym znaczeniu, ponieważ wprowadziła do gospodarki również sferę doznań. REFLEKSJA SYSTEMATYCZNA Z WNIOSKAMI I REKOMENDACJAMI: Kultury i gospodarki nie możemy rozpatrywać w kategoriach odrębnych i redukować ich wzajemnych związków. Istotnymi elementami związków kultury z gospodarką stały się przemysły kultury (kreatywne), społeczeństwo i gospodarka doznań oraz społeczeństwo konsumpcyjne.
- 023 a gospodarka
- 023 a gospodarka doznań (doświadczeń)
- 023 a kultura
- 023 a przemysły kultury
- 023 a społeczeństwo konsumpcyjne
- 985 a Wydział Pedagogiczny
- 985 b Instytut Nauk o Polityce i Administracji
- 999 a nauki o polityce i administracji
Dublin Core
Indexes
- Title: Kultura i gospodarka oraz współczesna gospodarka doznań
- Author: ŁUKASZ BURKIEWICZ (Autor)
- Publisher: Akademia Ignatianum w Krakowie
- ISBN: 978-83-7614-550-1
- Date: 2022
- Place: Kraków
- Discipline: nauki o polityce i administracji
- Keywords in Polish:
- Structure:
- Language: polski
- URL: https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/index.php/ss/catalog/book/283
Files
2022_rozdz_Burkiewicz Ł_Kultura i gospodarka....pdf (259 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Public