Wsparcie rozwoju kompetencji społecznych imigrantów w procesie integracji ze społeczeństwem przyjmującym (na przykładzie badań zrealizowanych w ramach projektu Wsparcie Integracyjno-Edukacyjne Migrantów (WIEM) w ramach POWER 2014–2020)

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Wsparcie rozwoju kompetencji społecznych imigrantów w procesie integracji ze społeczeństwem przyjmującym (na przykładzie badań zrealizowanych w ramach projektu Wsparcie Integracyjno-Edukacyjne Migrantów (WIEM) w ramach POWER 2014–2020)
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Edukacja Międzykulturowa
  • Rok: 2023
  • Tom: 22
  • Numer: 3
  • ISSN: 2299-4106
  • DOI: 10.15804/em.2023.03.10
  • Adres www:: https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/em/22/em2210.pdf
  • Strony od-do: 150-161
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Celem artykułu jest opisanie modelu wsparcia rozwoju kompetencji społecznych imigrantów w procesie integracji ze społeczeństwem przyjmującym. W nawiązaniu do celu artykułu, autorki sformułowały następujące problemy badawcze: Jaki poziom analizowanych kompetencji społecznych posiadają badani imigranci? Jakie działania edukacyjno-doradcze należy zaproponować uczestnikom projektu, tj. osobom o niskich umiejętnościach podstawowych, odpowiadających poziomowi nie wyższemu niż 3. poziom PRK? Jakie działania walidacyjne należy podjąć wobec uczestników projektu po realizacji działań edukacyjno-doradczych? W części teoretycznej artykułu wyjaśniono pojęcie kompetencji społecznych i opisano ich elementy. W części empirycznej przedstawiono metodologię i wyniki przeprowadzonych badań oraz wynikające z nich wnioski i zalecenia. W badaniach brało udział 170 imigrantów z Ukrainy. Większość z badanych posiadała kompetencje społeczne na poziomie podstawowym. W zakresie automotywacji (motywacji) było to 94% badanych, asertywności – 81%, autoprezentacji – 71%, komunikacji – budowania relacji interpersonalnych – 95%, zarządzania stresem/zarządzania konfliktami – 96%, a w zakresie funkcjonowania w zespole (w tym wielokulturowym) – 10%.
    • The aim of the article is to describe the model of development supportof immigrants’ social competences in the process of integration with the hostsociety. Referring to the aim of the article, the authors formulated the followingresearch problems: What level of the analyzed social competences do the surveyedimmigrants have? What educational and consulting activities should be offered toproject participants, i.e. people with low basic skills, corresponding to a level not higher than PRK level 3? What validation actions should be taken towards projectparticipants after the implementation of educational and consulting activities?The theoretical part of the article addresses the concept of social competence anddescribes its elements. The empirical part presents the methodology and resultsof the conducted research as well as the conclusions and recommendations.170 immigrants from Ukraine participated in the study. Most of the respon-dents had basic social competences. In terms of self-motivation (motivation), itwas 94% of the respondents, assertiveness – 81%, self-presentation – 71%, com-munication – building interpersonal relationships – 95%, stress management /conflict management– 96%, and in terms of functioning in a team (including mul-ticultural one) – 10%.
  • Słowa kluczowe:
    • imigranci
    • integracja
    • kompetencje społeczne
    • społeczeństwo przyjmujące
  • Dyscyplina:
    • nauki o polityce i administracji
    • pedagogika

MARC

  • 002 $a Wsparcie rozwoju kompetencji społecznych imigrantów w procesie integracji ze społeczeństwem przyjmującym (na przykładzie badań zrealizowanych w ramach projektu Wsparcie Integracyjno-Edukacyjne Migrantów (WIEM) w ramach POWER 2014–2020)
  • 003 $a AGNIESZKA KNAP-STEFANIUK (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-9201-9889
  • 003 $a EWA SOWA-BEHTANE (Autor)
  • 003 $b 0000-0002-0190-0567
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Edukacja Międzykulturowa
  • 008 $a 2023
  • 009 $a 22
  • 010 $a 3
  • 011 $a 2299-4106
  • 013 $a 10.15804/em.2023.03.10
  • 014 $a https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/em/22/em2210.pdf
  • 015 $a 150-161
  • 017 $a polski
  • 019 $a Celem artykułu jest opisanie modelu wsparcia rozwoju kompetencji społecznych imigrantów w procesie integracji ze społeczeństwem przyjmującym. W nawiązaniu do celu artykułu, autorki sformułowały następujące problemy badawcze: Jaki poziom analizowanych kompetencji społecznych posiadają badani imigranci? Jakie działania edukacyjno-doradcze należy zaproponować uczestnikom projektu, tj. osobom o niskich umiejętnościach podstawowych, odpowiadających poziomowi nie wyższemu niż 3. poziom PRK? Jakie działania walidacyjne należy podjąć wobec uczestników projektu po realizacji działań edukacyjno-doradczych? W części teoretycznej artykułu wyjaśniono pojęcie kompetencji społecznych i opisano ich elementy. W części empirycznej przedstawiono metodologię i wyniki przeprowadzonych badań oraz wynikające z nich wnioski i zalecenia. W badaniach brało udział 170 imigrantów z Ukrainy. Większość z badanych posiadała kompetencje społeczne na poziomie podstawowym. W zakresie automotywacji (motywacji) było to 94% badanych, asertywności – 81%, autoprezentacji – 71%, komunikacji – budowania relacji interpersonalnych – 95%, zarządzania stresem/zarządzania konfliktami – 96%, a w zakresie funkcjonowania w zespole (w tym wielokulturowym) – 10%.
  • 020 $a The aim of the article is to describe the model of development supportof immigrants’ social competences in the process of integration with the hostsociety. Referring to the aim of the article, the authors formulated the followingresearch problems: What level of the analyzed social competences do the surveyedimmigrants have? What educational and consulting activities should be offered toproject participants, i.e. people with low basic skills, corresponding to a level not higher than PRK level 3? What validation actions should be taken towards projectparticipants after the implementation of educational and consulting activities?The theoretical part of the article addresses the concept of social competence anddescribes its elements. The empirical part presents the methodology and resultsof the conducted research as well as the conclusions and recommendations.170 immigrants from Ukraine participated in the study. Most of the respon-dents had basic social competences. In terms of self-motivation (motivation), itwas 94% of the respondents, assertiveness – 81%, self-presentation – 71%, com-munication – building interpersonal relationships – 95%, stress management /conflict management– 96%, and in terms of functioning in a team (including mul-ticultural one) – 10%.
  • 021 $a imigranci
  • 021 $a integracja
  • 021 $a kompetencje społeczne
  • 021 $a społeczeństwo przyjmujące
  • 022 $a host society
  • 022 $a immigrants
  • 022 $a integration
  • 022 $a social competences
  • 966 $a nauki o polityce i administracji
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Polityce i Administracji

Dublin Core

Files

2023_art_Knap-Stefaniuk, Sowa-Behtane_Wsparcie.....pdf (652 KB)

  • Licence: CC BY-NC-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Published