Humanistyka - humanistyka współczesna - nowa humanistyka
- Collection
- chapter in monograph
- Download bibliographic description
Description
- Title: Humanistyka - humanistyka współczesna - nowa humanistyka
- Author:
- BOGUSŁAWA BODZIOCH-BRYŁA (Autor)
- 0000-0003-2453-8350
- Access date: 15-33
- Tytuł monografii: Humanistyka współczesna
- Wydawca: Akademia Ignatianum w Krakowie
- Rok wydania: 2023
- Miejsce wydania: Kraków
- URL: https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/pliki/humanistyka_wspolczesna_pl.pdf
- Abstract in Polish: DEFINICJA POJĘCIA: Humanistyka w XXi wieku znajduje się w stanieciągłej dynamiki. Będąc 1) sumą dyscyplin oraz obszarów interdyscypli‑narnych, stanowi również 2) sumę tradycji i nowoczesności, efekt nastę‑powania i nakładania się kolejnych zwrotów, przekraczania dominującychtrendów czy obszarów zainteresowań. a jeśli uwzględnić perspektywęzmian technologicznych, jawi się ona jako 3) obszar fuzji i konwergencjimedialnych, z ważną rolą punktów styków, tj. przestrzeni inter‑, multi‑,transmedialnych. terminem adekwatnie tę złożoność diagnozującym jest„nowa humanistyka”.ANALIZA HISTORYCZNA POJĘCIA: Humanistyka przechodziła okresyrozkwitu i osłabienia. okresem prosperity dla idei studia humanitatis byłrenesans, a symptomy jej kryzysu pojawiły się już w oświeceniu. W XViii XViii wieku zachodził proces jej „unaukowiania”, a oświeceniowy ideałhumanisty począł przekształcać się we wzorzec „intelektualisty”. oddrugiej poł. XViii do pierwszej poł. XX wieku miał miejsce proces jejmetodologicznego usamodzielniania się (zauważalna dominacja uczonychniemieckich); umacnianie aksjologiczne to początek XiX wieku (powsta‑nie opartego na idei Bildung uniwersytetu Humboldtowskiego). W pierw‑szej poł. XiX wieku dokonano rozróżnienia na Geisteswissenschaf teni Naturwissenschaften, co skutkowało usamodzielnieniem się nauk huma‑nistycznych w drugiej poł. XiX wieku (postulat diltheya zmierzający dooddzielenia nauk przyrodniczych od humanistycznych lub społecznych,służących rozumieniu; kontynuatorami byli rickert i Windelband [podziałnauk na nomotetyczne oraz idiograficzne]). Wśród przyczyn kryzysuhumanistyki w XX wieku wskazują badacze: ii wojnę światową orazHolocaust, technicyzację i industrializację, rolę potężnych ideologii,zdegradowanie pojęcia „intelektualisty” oraz zredukowanie humanistykido roli drugo‑, trzeciorzędnej, podważenie jej opłacalności przez anglo‑saski model wolnorynkowego kapitalizmu. niektórzy uczeni uznają, żepozostawanie w sytuacji kryzysowej stanowi modus vivendi humanistyki,dowodząc jedynie tego, że przedstawiciele tych nauk i dyscyplin poddająwłasne badania ciągłej autorefleksji, co jest nadzwyczaj cenne.UJĘCIE PROBLEMOWE POJĘCIA: W humanistycznej refleksji nauko‑wej ostatnich lat dużą popularność zdobyła kategoria „zwrotu”; częstopowtarzana jest również teza o kryzysie humanistyki. W opisie nauko‑wym pojawiło się ważne pojęcie „nowej humanistyki”, będące wynikiemprzeświadczenia o radykalnej odmienności sytuacji, w jakiej znalazły sięnauki humanistyczne na skutek procesów integracji z innymi dziedzinamii dyscyplinami, zarysowującej się perspektywy unidyscyplinarności, rolicyfrowych przemian technologicznych. Badacze widzą nową humanistykęjako rodzaj splotu, „dorzecza pięciu nurtów”: humanistyki cyfrowej,zaangażowanej, kognitywnej, posthumanistyki i humanistyki artystycznej.Kategorię w tym kontekście użyteczną stanowi termin „syntopia”.REFLEKSJA SYSTEMATYCZNA Z WNIOSKAMI I REKOMENDACJAMI:dostrzeżono potencjał wynikający z łączenia dziedzin i dyscyplin. polebadań nowohumanistycznych powoli stabilizuje się, choć jego zakresynie są (i pewnie długo nie będą) w pełni ustalone; trwają w ich obrębieprzemieszczenia. Można domniemywać, że owo wrażenie stabilizacjiprzybierze, przynajmniej na jakiś czas, postać bardziej procesu niż statusquo. Badacze podkreślają, że wyjściem z sytuacji kryzysu jest ruch kuprzyszłości, nigdy wstecz. aby nauki humanistyczne pozostały żywotne,muszą robić to, co czyniły zawsze: zmieniać się, przeobrażać. Winny teżznaleźć bardziej skuteczne sposoby wyjaśniania ogółowi społeczeństwa,czym są i dlaczego są istotne.
- Keywords in Polish:
- humanistyka
- humanistyka współczesna
- nowa humanistyka
- transdyscyplinarność
- Structure:
- Wydział Filozoficzny
- Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
- Dyscyplina: nauki o kulturze i religii
MARC
- 002 $a Humanistyka - humanistyka współczesna - nowa humanistyka
- 003 $a BOGUSŁAWA BODZIOCH-BRYŁA (Autor)
- 003 $e 0000-0003-2453-8350
- 003 $f BOGUSŁAWA BODZIOCH-BRYŁA (Redaktor)
- 005 $a Rozdział w książce
- 005 $b Rozdział monografii/rozdział książki
- 006 $a 15-33
- 009 $a polski
- 011 $b https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/pliki/humanistyka_wspolczesna_pl.pdf
- 012 $a Humanistyka współczesna
- 013 $a 2023
- 014 $c Akademia Ignatianum w Krakowie
- 015 $a Kraków
- 017 $a 978-83-7614-582-2
- 021 $a DEFINICJA POJĘCIA: Humanistyka w XXi wieku znajduje się w stanieciągłej dynamiki. Będąc 1) sumą dyscyplin oraz obszarów interdyscypli‑narnych, stanowi również 2) sumę tradycji i nowoczesności, efekt nastę‑powania i nakładania się kolejnych zwrotów, przekraczania dominującychtrendów czy obszarów zainteresowań. a jeśli uwzględnić perspektywęzmian technologicznych, jawi się ona jako 3) obszar fuzji i konwergencjimedialnych, z ważną rolą punktów styków, tj. przestrzeni inter‑, multi‑,transmedialnych. terminem adekwatnie tę złożoność diagnozującym jest„nowa humanistyka”.ANALIZA HISTORYCZNA POJĘCIA: Humanistyka przechodziła okresyrozkwitu i osłabienia. okresem prosperity dla idei studia humanitatis byłrenesans, a symptomy jej kryzysu pojawiły się już w oświeceniu. W XViii XViii wieku zachodził proces jej „unaukowiania”, a oświeceniowy ideałhumanisty począł przekształcać się we wzorzec „intelektualisty”. oddrugiej poł. XViii do pierwszej poł. XX wieku miał miejsce proces jejmetodologicznego usamodzielniania się (zauważalna dominacja uczonychniemieckich); umacnianie aksjologiczne to początek XiX wieku (powsta‑nie opartego na idei Bildung uniwersytetu Humboldtowskiego). W pierw‑szej poł. XiX wieku dokonano rozróżnienia na Geisteswissenschaf teni Naturwissenschaften, co skutkowało usamodzielnieniem się nauk huma‑nistycznych w drugiej poł. XiX wieku (postulat diltheya zmierzający dooddzielenia nauk przyrodniczych od humanistycznych lub społecznych,służących rozumieniu; kontynuatorami byli rickert i Windelband [podziałnauk na nomotetyczne oraz idiograficzne]). Wśród przyczyn kryzysuhumanistyki w XX wieku wskazują badacze: ii wojnę światową orazHolocaust, technicyzację i industrializację, rolę potężnych ideologii,zdegradowanie pojęcia „intelektualisty” oraz zredukowanie humanistykido roli drugo‑, trzeciorzędnej, podważenie jej opłacalności przez anglo‑saski model wolnorynkowego kapitalizmu. niektórzy uczeni uznają, żepozostawanie w sytuacji kryzysowej stanowi modus vivendi humanistyki,dowodząc jedynie tego, że przedstawiciele tych nauk i dyscyplin poddająwłasne badania ciągłej autorefleksji, co jest nadzwyczaj cenne.UJĘCIE PROBLEMOWE POJĘCIA: W humanistycznej refleksji nauko‑wej ostatnich lat dużą popularność zdobyła kategoria „zwrotu”; częstopowtarzana jest również teza o kryzysie humanistyki. W opisie nauko‑wym pojawiło się ważne pojęcie „nowej humanistyki”, będące wynikiemprzeświadczenia o radykalnej odmienności sytuacji, w jakiej znalazły sięnauki humanistyczne na skutek procesów integracji z innymi dziedzinamii dyscyplinami, zarysowującej się perspektywy unidyscyplinarności, rolicyfrowych przemian technologicznych. Badacze widzą nową humanistykęjako rodzaj splotu, „dorzecza pięciu nurtów”: humanistyki cyfrowej,zaangażowanej, kognitywnej, posthumanistyki i humanistyki artystycznej.Kategorię w tym kontekście użyteczną stanowi termin „syntopia”.REFLEKSJA SYSTEMATYCZNA Z WNIOSKAMI I REKOMENDACJAMI:dostrzeżono potencjał wynikający z łączenia dziedzin i dyscyplin. polebadań nowohumanistycznych powoli stabilizuje się, choć jego zakresynie są (i pewnie długo nie będą) w pełni ustalone; trwają w ich obrębieprzemieszczenia. Można domniemywać, że owo wrażenie stabilizacjiprzybierze, przynajmniej na jakiś czas, postać bardziej procesu niż statusquo. Badacze podkreślają, że wyjściem z sytuacji kryzysu jest ruch kuprzyszłości, nigdy wstecz. aby nauki humanistyczne pozostały żywotne,muszą robić to, co czyniły zawsze: zmieniać się, przeobrażać. Winny teżznaleźć bardziej skuteczne sposoby wyjaśniania ogółowi społeczeństwa,czym są i dlaczego są istotne.
- 023 $a humanistyka
- 023 $a humanistyka współczesna
- 023 $a nowa humanistyka
- 023 $a transdyscyplinarność
- 985 $a Wydział Filozoficzny
- 985 $b Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
- 999 $a nauki o kulturze i religii
Dublin Core
Indexes
- Title: Humanistyka - humanistyka współczesna - nowa humanistyka
- Author: BOGUSŁAWA BODZIOCH-BRYŁA (Autor)
- Publisher: Akademia Ignatianum w Krakowie
- ISBN: 978-83-7614-582-2
- Date: 2023
- Place: Kraków
- Discipline: nauki o kulturze i religii
- Keywords in Polish:
- Structure:
- Language: polski
- URL: https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/pliki/humanistyka_wspolczesna_pl.pdf
Files
2023_red_Bodzioch-Bryła B_Humanistyka_Wspolczesna_.pdf (2.43 MB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Published