Wspieranie prawidłowego rozwoju integracji sensorycznej w zabawie dzieci w wieku przedszkolnym

Collection
chapter in monograph
Download bibliographic description

Description

  • Title: Wspieranie prawidłowego rozwoju integracji sensorycznej w zabawie dzieci w wieku przedszkolnym
  • Author:
  • Access date: 67-78
  • Tytuł monografii: Wspomaganie funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z trudnościami rozwojowymi
  • Wydawca: Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Rok wydania: 2023
  • Miejsce wydania: Kraków
  • URL: https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/wspomaganie-funkcjonowania-dzieci-w-wieku-przedszkolnym-i-wczesnoszkolnym-z-trudnosciami-rozwojowymi
  • Abstract in Polish: Prawidłowy odbiór, interpretowanie przez mózg wrażeń zmysłowych i reagowanie na nie, stanowią podstawę właściwej integracji sensorycznej. Wraz ze stopniowym rozwojem tych umiejętności obserwujemy wyższy poziom czynności zmysłowo-ruchowych, rozwoju mowy, lateralizacji, skupienia uwagi czy myślenia abstrakcyjnego. Wymienione umiejętności są nie tylko gwarancją osiągania właściwego kierunku rozwoju dziecka, ale decydują one w dużej mierze o uzyskaniu przez nie gotowości szkolnej. Okres przedszkolny jest czasem gromadzenia nowych doświadczeń i uczenia się, w jaki sposób należy je interpretować i wykorzystywać w przyszłych działaniach. Stymulowanie więc tego procesu może okazać się niezwykle istotne w kontekście późniejszych umiejętności powiązanych bezpośrednio z okresem edukacji szkolnej. W tekście zaproponowano zbiór oddziaływań o charakterze zabawowym, który wspiera rozwijające się narządy zmysłów dziecka w wieku przedszkolnym. Przedstawione aktywności mogą być nie tylko okazją do wspólnej zabawy dziecka z rodzicem, ale również wspierać wyrównywanie ewentualnych deficytów w zakresie poszczególnych obszarów rozwojowych.
  • Abstract in English: The brain’s correct perception, interpretation and response to sensory impressions form the basis for proper sensory integration. With the gradual development of these skills, a higher level of sensory-motor activity, speech development, lateralization, attention, or abstract thinking can be observed. These skills not only guarantee the child’s development in the right direction, but they are also largely decisive for school readiness. The preschool period is a time for gathering new experiences and learning how to interpret and use them in future activities. Stimulating this process can therefore prove to be extremely important in terms of later skills directly related to the school years. The text proposes a set of playful activities to support the developing sensory organs of the preschool child. The activities presented can not only provide an opportunity for joint play between the child and parent, but also support the compensation of possible deficits in specific developmental areas.
  • Keywords in Polish:
    • development
    • integracja sensoryczna
    • preschool age
    • rozwój
    • sensory integration
    • wiek przedszkolny
  • Structure:
    • Wydział Pedagogiczny
    • Instytut Nauk o Wychowaniu
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Wspieranie prawidłowego rozwoju integracji sensorycznej w zabawie dzieci w wieku przedszkolnym
  • 003 $a ANNA MICHALCZYK (Autor)
  • 003 $e 0000-0003-2985-2162
  • 003 $a Edyta Osękowska (Autor)
  • 003 $f ANNA MICHALCZYK (Redaktor)
  • 005 $a Rozdział w książce
  • 006 $a 67-78
  • 011 $b https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/wspomaganie-funkcjonowania-dzieci-w-wieku-przedszkolnym-i-wczesnoszkolnym-z-trudnosciami-rozwojowymi
  • 012 $a Wspomaganie funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z trudnościami rozwojowymi
  • 013 $a 2023
  • 014 $c Akademia Ignatianum w Krakowie
  • 015 $a Kraków
  • 017 $a 978-83-7614-594-5
  • 021 $a Prawidłowy odbiór, interpretowanie przez mózg wrażeń zmysłowych i reagowanie na nie, stanowią podstawę właściwej integracji sensorycznej. Wraz ze stopniowym rozwojem tych umiejętności obserwujemy wyższy poziom czynności zmysłowo-ruchowych, rozwoju mowy, lateralizacji, skupienia uwagi czy myślenia abstrakcyjnego. Wymienione umiejętności są nie tylko gwarancją osiągania właściwego kierunku rozwoju dziecka, ale decydują one w dużej mierze o uzyskaniu przez nie gotowości szkolnej. Okres przedszkolny jest czasem gromadzenia nowych doświadczeń i uczenia się, w jaki sposób należy je interpretować i wykorzystywać w przyszłych działaniach. Stymulowanie więc tego procesu może okazać się niezwykle istotne w kontekście późniejszych umiejętności powiązanych bezpośrednio z okresem edukacji szkolnej. W tekście zaproponowano zbiór oddziaływań o charakterze zabawowym, który wspiera rozwijające się narządy zmysłów dziecka w wieku przedszkolnym. Przedstawione aktywności mogą być nie tylko okazją do wspólnej zabawy dziecka z rodzicem, ale również wspierać wyrównywanie ewentualnych deficytów w zakresie poszczególnych obszarów rozwojowych.
  • 022 $a The brain’s correct perception, interpretation and response to sensory impressions form the basis for proper sensory integration. With the gradual development of these skills, a higher level of sensory-motor activity, speech development, lateralization, attention, or abstract thinking can be observed. These skills not only guarantee the child’s development in the right direction, but they are also largely decisive for school readiness. The preschool period is a time for gathering new experiences and learning how to interpret and use them in future activities. Stimulating this process can therefore prove to be extremely important in terms of later skills directly related to the school years. The text proposes a set of playful activities to support the developing sensory organs of the preschool child. The activities presented can not only provide an opportunity for joint play between the child and parent, but also support the compensation of possible deficits in specific developmental areas.
  • 023 $a development
  • 023 $a integracja sensoryczna
  • 023 $a preschool age
  • 023 $a rozwój
  • 023 $a sensory integration
  • 023 $a wiek przedszkolny
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu
  • 999 $a pedagogika

Dublin Core