Edukacja wrażliwa na traumę z perspektywy teorii przywiązania
Description
- Tytuł: Edukacja wrażliwa na traumę z perspektywy teorii przywiązania
- Autor/Autorzy: KAMIL JEZIERSKI (Autor)
- Nazwa czasopisma: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
- Rok: 2024
- Tom: 19
- Numer: 2(73)
- ISSN: 1896-2327
- e-ISSN: 2353-7787
- DOI: 10.35765/eetp.2024.1973.12
- Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/3268
- Strony od-do: 165-175
- Abstrakt: Sytuacje powodujące uraz psychiczny, takie jak przemoc, zaniedbanie i dysfunkcje rodziny dotykają istotną część dzieci. Odczuwanie zagrożenia w bliskiej relacji połączone z niedostępnością responsywnego dorosłego łagodzącego negatywne emocje prowadzi do pojawienia się toksycznego stresu u dziecka ( toxic stress ), który negatywnie wpływa na rozwój mózgu. Stąd dzieci z historią traumy mogą w szkole przejawiać różnorodne problemy, w tym deficyt uwagi, nadaktywność i dysregulację emocji. Jednocześnie zagrażające doświadczenia w dzieciństwie ( adverse childhood experiences ) sprzyjają rozwojowi pozabezpiecznych stylów przywiązania, przez co dziecko znajdując się w środowisku szkolnym, może z trudem ufać nauczycielom, czuć dużą presję i interpretować zachowania innych w kategoriach zagrożenia, ale też przeżywać silną frustrację w sytuacji niepowodzeń i mieć trudności w rozwiązywaniu konfliktów. Najpoważniejsze konsekwencje ma zdezorganizowany wzorzec więzi. Trudności uczniów z historią traumy wymagają specyficznej odpowiedzi ze strony szkół, stąd powstał postulat edukacji wrażliwej na traumę ( trauma-informed education ). Z teorii przywiązania wynika, że w szkole najpierw należy zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego, przede wszystkim dzięki relacji z nauczycielem, który w obliczu problematycznych reakcji ucznia rozumie jego specyficzne potrzeby i aktywnie podtrzymuje z nim wymianę emocjonalną.
- Słowa kluczowe:
- bezpieczeństwo emocjonalne
- edukacja wrażliwa na traumę
- przywiązanie
- trauma dziecięca
- zagrażające doświadczenia w dzieciństwie
- Dyscyplina: psychologia
MARC
- 002 $a Edukacja wrażliwa na traumę z perspektywy teorii przywiązania
- 003 $b 0000-0001-6935-4710
- 003 $a KAMIL JEZIERSKI (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
- 008 $a 2024
- 009 $a 19
- 010 $a 2(73)
- 011 $a 1896-2327
- 012 $a 2353-7787
- 013 $a 10.35765/eetp.2024.1973.12
- 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/3268
- 015 $a 165-175
- 019 $a Sytuacje powodujące uraz psychiczny, takie jak przemoc, zaniedbanie i dysfunkcje rodziny dotykają istotną część dzieci. Odczuwanie zagrożenia w bliskiej relacji połączone z niedostępnością responsywnego dorosłego łagodzącego negatywne emocje prowadzi do pojawienia się toksycznego stresu u dziecka ( toxic stress ), który negatywnie wpływa na rozwój mózgu. Stąd dzieci z historią traumy mogą w szkole przejawiać różnorodne problemy, w tym deficyt uwagi, nadaktywność i dysregulację emocji. Jednocześnie zagrażające doświadczenia w dzieciństwie ( adverse childhood experiences ) sprzyjają rozwojowi pozabezpiecznych stylów przywiązania, przez co dziecko znajdując się w środowisku szkolnym, może z trudem ufać nauczycielom, czuć dużą presję i interpretować zachowania innych w kategoriach zagrożenia, ale też przeżywać silną frustrację w sytuacji niepowodzeń i mieć trudności w rozwiązywaniu konfliktów. Najpoważniejsze konsekwencje ma zdezorganizowany wzorzec więzi. Trudności uczniów z historią traumy wymagają specyficznej odpowiedzi ze strony szkół, stąd powstał postulat edukacji wrażliwej na traumę ( trauma-informed education ). Z teorii przywiązania wynika, że w szkole najpierw należy zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego, przede wszystkim dzięki relacji z nauczycielem, który w obliczu problematycznych reakcji ucznia rozumie jego specyficzne potrzeby i aktywnie podtrzymuje z nim wymianę emocjonalną.
- 021 $a bezpieczeństwo emocjonalne
- 021 $a edukacja wrażliwa na traumę
- 021 $a przywiązanie
- 021 $a trauma dziecięca
- 021 $a zagrażające doświadczenia w dzieciństwie
- 022 $a adverse childhood experiences
- 022 $a attachment
- 022 $a childhood trauma
- 022 $a emotional security
- 022 $a trauma-informed education
- 966 $a psychologia
- 985 $a Wydział Filozoficzny
- 985 $b Instytut Psychologii
Dublin Core
Indexes
- Title: Edukacja wrażliwa na traumę z perspektywy teorii przywiązania
- Author: KAMIL JEZIERSKI (Autor)
- Journal: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
- Date: 2024
- Discipline: psychologia
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Keywords in Polish:
- Structure:
Files
2024_art_Jezierski_K_Edukacja wrażliwa na traumę.....pdf (129 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Published