Edukacja wrażliwa na traumę z perspektywy teorii przywiązania

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Edukacja wrażliwa na traumę z perspektywy teorii przywiązania
  • Autor/Autorzy: KAMIL JEZIERSKI (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • Rok: 2024
  • Tom: 19
  • Numer: 2(73)
  • ISSN: 1896-2327
  • e-ISSN: 2353-7787
  • DOI: 10.35765/eetp.2024.1973.12
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/3268
  • Strony od-do: 165-175
  • Abstrakt: Sytuacje powodujące uraz psychiczny, takie jak przemoc, zaniedbanie i dysfunkcje rodziny dotykają istotną część dzieci. Odczuwanie zagrożenia w bliskiej relacji połączone z niedostępnością responsywnego dorosłego łagodzącego negatywne emocje prowadzi do pojawienia się toksycznego stresu u dziecka ( toxic stress ), który negatywnie wpływa na rozwój mózgu. Stąd dzieci z historią traumy mogą w szkole przejawiać różnorodne problemy, w tym deficyt uwagi, nadaktywność i dysregulację emocji. Jednocześnie zagrażające doświadczenia w dzieciństwie ( adverse childhood experiences ) sprzyjają rozwojowi pozabezpiecznych stylów przywiązania, przez co dziecko znajdując się w środowisku szkolnym, może z trudem ufać nauczycielom, czuć dużą presję i interpretować zachowania innych w kategoriach zagrożenia, ale też przeżywać silną frustrację w sytuacji niepowodzeń i mieć trudności w rozwiązywaniu konfliktów. Najpoważniejsze konsekwencje ma zdezorganizowany wzorzec więzi. Trudności uczniów z historią traumy wymagają specyficznej odpowiedzi ze strony szkół, stąd powstał postulat edukacji wrażliwej na traumę ( trauma-informed education ). Z teorii przywiązania wynika, że w szkole najpierw należy zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego, przede wszystkim dzięki relacji z nauczycielem, który w obliczu problematycznych reakcji ucznia rozumie jego specyficzne potrzeby i aktywnie podtrzymuje z nim wymianę emocjonalną.      
  • Słowa kluczowe:
    • bezpieczeństwo emocjonalne
    • edukacja wrażliwa na traumę
    • przywiązanie
    • trauma dziecięca
    • zagrażające doświadczenia w dzieciństwie
  • Dyscyplina: psychologia

MARC

  • 002 $a Edukacja wrażliwa na traumę z perspektywy teorii przywiązania
  • 003 $b 0000-0001-6935-4710
  • 003 $a KAMIL JEZIERSKI (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • 008 $a 2024
  • 009 $a 19
  • 010 $a 2(73)
  • 011 $a 1896-2327
  • 012 $a 2353-7787
  • 013 $a 10.35765/eetp.2024.1973.12
  • 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/3268
  • 015 $a 165-175
  • 019 $a Sytuacje powodujące uraz psychiczny, takie jak przemoc, zaniedbanie i dysfunkcje rodziny dotykają istotną część dzieci. Odczuwanie zagrożenia w bliskiej relacji połączone z niedostępnością responsywnego dorosłego łagodzącego negatywne emocje prowadzi do pojawienia się toksycznego stresu u dziecka ( toxic stress ), który negatywnie wpływa na rozwój mózgu. Stąd dzieci z historią traumy mogą w szkole przejawiać różnorodne problemy, w tym deficyt uwagi, nadaktywność i dysregulację emocji. Jednocześnie zagrażające doświadczenia w dzieciństwie ( adverse childhood experiences ) sprzyjają rozwojowi pozabezpiecznych stylów przywiązania, przez co dziecko znajdując się w środowisku szkolnym, może z trudem ufać nauczycielom, czuć dużą presję i interpretować zachowania innych w kategoriach zagrożenia, ale też przeżywać silną frustrację w sytuacji niepowodzeń i mieć trudności w rozwiązywaniu konfliktów. Najpoważniejsze konsekwencje ma zdezorganizowany wzorzec więzi. Trudności uczniów z historią traumy wymagają specyficznej odpowiedzi ze strony szkół, stąd powstał postulat edukacji wrażliwej na traumę ( trauma-informed education ). Z teorii przywiązania wynika, że w szkole najpierw należy zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego, przede wszystkim dzięki relacji z nauczycielem, który w obliczu problematycznych reakcji ucznia rozumie jego specyficzne potrzeby i aktywnie podtrzymuje z nim wymianę emocjonalną.      
  • 021 $a bezpieczeństwo emocjonalne
  • 021 $a edukacja wrażliwa na traumę
  • 021 $a przywiązanie
  • 021 $a trauma dziecięca
  • 021 $a zagrażające doświadczenia w dzieciństwie
  • 022 $a adverse childhood experiences
  • 022 $a attachment
  • 022 $a childhood trauma
  • 022 $a emotional security
  • 022 $a trauma-informed education
  • 966 $a psychologia
  • 985 $a Wydział Filozoficzny
  • 985 $b Instytut Psychologii

Dublin Core

Pliki

2024_art_Jezierski_K_Edukacja wrażliwa na traumę.....pdf (129 KB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny