The website uses cookies. These are text data saved by the browser on the user's device. They are used for the proper functioning of the website, collecting statistical information about visitors and operating facilities for logged in users. By using the website, you consent to the use of cookies. The cookie settings can be changed in your browser. If you do not change these settings, you accept the cookies used on the website.

Obowiązki wychowawcze rodziców.Idee pedagogii rodziny o. Ireneusza Kmiecika OFM (1878–1958)

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Obowiązki wychowawcze rodziców.Idee pedagogii rodziny o. Ireneusza Kmiecika OFM (1878–1958)
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Horyzonty Wychowania
  • Rok: 2024
  • Tom: 23
  • Numer: 67
  • ISSN: 1643-9171
  • e-ISSN: 2391-9485
  • DOI: 10.35765/hw.2024.2367.04
  • Adres www:: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2567/2292
  • Strony od-do: 21-35
  • Abstrakt: CEL NAUKOWY: Celem niniejszego opracowania jest ukazanie poglądów pedagogicznych o. Ireneusza Kmiecika dotyczących wychowania w rodzinie. PROBLEM IMETODY BADAWCZE: Głównym problemem badawczym rozważań jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Jaka była geneza poglądów pedagogicznych o. Kmiecika? Jakie postulował obowiązki wychowawcze dla rodziców? Jakie proponował wytyczne realizacji procesu wychowania w rodzinie? W artykule zastosowano metodę analizy historyczno-pedagogicznej źródeł drukowanych i prasy. PROCES WYWODU: Na wstępie przedstawiono uwagi do biografii duchownego, kolejno zaprezentowano genezę jego poglądów, następnie omówiono postulowane przez niego idee wychowania w rodzinie widziane przez pryzmat obowiązków wychowawczych rodziców. W zakończeniu skrótowo ujęto istotę pedagogii rodziny w ujęciu o. Kmiecika. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przedstawionych rozważań wynika, że postulaty wychowawcze sformułowane przez franciszkanina tworzą zarys koncepcji pedagogii rodziny. O. Kmiecik proponuje taki model wychowania, dzięki któremu dzieci otrzymują w rodzinie fundamenty wychowania religijnego i moralnego. Rodzice są też odpowiedzialni za rozwój charakteru swoich dzieci – kształtowanie cech pozytywnych i zapobieganie wadom. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Wnioski wynikające z analizy dorobku pedagogicznego o. Kmiecika wskazują, że pojmowanie przez duchownego wychowawczej roli rodziny ma charakter ponadczasowy. Postulaty wychowawcze przez niego głoszone mają wartość praktyczną zarówno dla rodziców, jak i wszystkim zajmujących się wychowaniem. Jego publikacja Praktyczne wskazówki o wychowaniu jest przewodnikiem wychowania w rodzinie, w którym i współczesny rodzic może odnaleźć niejedną ważną wskazówkę niezbędną w wychowaniu swoich dzieci.
  • Słowa kluczowe:
    • Ireneusz Kmiecik (1878–1958)
    • obowiązki wychowawcze
    • pedagogia rodziny
    • przewodnik wychowania
    • wychowanie
  • Dyscyplina:
    • pedagogika
    • pedagogika

MARC

  • 002 a Obowiązki wychowawcze rodziców.Idee pedagogii rodziny o. Ireneusza Kmiecika OFM (1878–1958)
  • 003 b 0000-0001-8614-2955
  • 003 b 0000-0002-2857-8125
  • 003 a ANDRZEJ BIEŚ (Autor)
  • 003 a WŁADYSŁAWA SZULAKIEWICZ (Autor)
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a Horyzonty Wychowania
  • 008 a 2024
  • 009 a 23
  • 010 a 67
  • 011 a 1643-9171
  • 012 a 2391-9485
  • 013 a 10.35765/hw.2024.2367.04
  • 014 a https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2567/2292
  • 015 a 21-35
  • 019 a CEL NAUKOWY: Celem niniejszego opracowania jest ukazanie poglądów pedagogicznych o. Ireneusza Kmiecika dotyczących wychowania w rodzinie. PROBLEM IMETODY BADAWCZE: Głównym problemem badawczym rozważań jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Jaka była geneza poglądów pedagogicznych o. Kmiecika? Jakie postulował obowiązki wychowawcze dla rodziców? Jakie proponował wytyczne realizacji procesu wychowania w rodzinie? W artykule zastosowano metodę analizy historyczno-pedagogicznej źródeł drukowanych i prasy. PROCES WYWODU: Na wstępie przedstawiono uwagi do biografii duchownego, kolejno zaprezentowano genezę jego poglądów, następnie omówiono postulowane przez niego idee wychowania w rodzinie widziane przez pryzmat obowiązków wychowawczych rodziców. W zakończeniu skrótowo ujęto istotę pedagogii rodziny w ujęciu o. Kmiecika. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przedstawionych rozważań wynika, że postulaty wychowawcze sformułowane przez franciszkanina tworzą zarys koncepcji pedagogii rodziny. O. Kmiecik proponuje taki model wychowania, dzięki któremu dzieci otrzymują w rodzinie fundamenty wychowania religijnego i moralnego. Rodzice są też odpowiedzialni za rozwój charakteru swoich dzieci – kształtowanie cech pozytywnych i zapobieganie wadom. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Wnioski wynikające z analizy dorobku pedagogicznego o. Kmiecika wskazują, że pojmowanie przez duchownego wychowawczej roli rodziny ma charakter ponadczasowy. Postulaty wychowawcze przez niego głoszone mają wartość praktyczną zarówno dla rodziców, jak i wszystkim zajmujących się wychowaniem. Jego publikacja Praktyczne wskazówki o wychowaniu jest przewodnikiem wychowania w rodzinie, w którym i współczesny rodzic może odnaleźć niejedną ważną wskazówkę niezbędną w wychowaniu swoich dzieci.
  • 021 a Ireneusz Kmiecik (1878–1958)
  • 021 a obowiązki wychowawcze
  • 021 a pedagogia rodziny
  • 021 a przewodnik wychowania
  • 021 a wychowanie
  • 022 a educational duties
  • 022 a Ireneusz Kmiecik (1878–1958)
  • 022 a parenting guide
  • 022 a pedagogy of the family
  • 022 a upbringing
  • 966 a pedagogika
  • 966 a pedagogika
  • 985 a Wydział Pedagogiczny
  • 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Files

2024_art_Szulakiewicz_W_Bieś_A_P_Obowiązki wychowacze rodziców. Idee pedagogii rodziny.....pdf (691 KB)

  • Licence: CC BY-ND 4.0
  • Text version: Final published
  • Availability: Public
Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.