Obowiązki wychowawcze rodziców.Idee pedagogii rodziny o. Ireneusza Kmiecika OFM (1878–1958)

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Obowiązki wychowawcze rodziców.Idee pedagogii rodziny o. Ireneusza Kmiecika OFM (1878–1958)
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Horyzonty Wychowania
  • Rok: 2024
  • Tom: 23
  • Numer: 67
  • ISSN: 1643-9171
  • e-ISSN: 2391-9485
  • DOI: 10.35765/hw.2024.2367.04
  • Adres www:: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2567/2292
  • Strony od-do: 21-35
  • Abstrakt: CEL NAUKOWY: Celem niniejszego opracowania jest ukazanie poglądów pedagogicznych o. Ireneusza Kmiecika dotyczących wychowania w rodzinie. PROBLEM IMETODY BADAWCZE: Głównym problemem badawczym rozważań jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Jaka była geneza poglądów pedagogicznych o. Kmiecika? Jakie postulował obowiązki wychowawcze dla rodziców? Jakie proponował wytyczne realizacji procesu wychowania w rodzinie? W artykule zastosowano metodę analizy historyczno-pedagogicznej źródeł drukowanych i prasy. PROCES WYWODU: Na wstępie przedstawiono uwagi do biografii duchownego, kolejno zaprezentowano genezę jego poglądów, następnie omówiono postulowane przez niego idee wychowania w rodzinie widziane przez pryzmat obowiązków wychowawczych rodziców. W zakończeniu skrótowo ujęto istotę pedagogii rodziny w ujęciu o. Kmiecika. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przedstawionych rozważań wynika, że postulaty wychowawcze sformułowane przez franciszkanina tworzą zarys koncepcji pedagogii rodziny. O. Kmiecik proponuje taki model wychowania, dzięki któremu dzieci otrzymują w rodzinie fundamenty wychowania religijnego i moralnego. Rodzice są też odpowiedzialni za rozwój charakteru swoich dzieci – kształtowanie cech pozytywnych i zapobieganie wadom. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Wnioski wynikające z analizy dorobku pedagogicznego o. Kmiecika wskazują, że pojmowanie przez duchownego wychowawczej roli rodziny ma charakter ponadczasowy. Postulaty wychowawcze przez niego głoszone mają wartość praktyczną zarówno dla rodziców, jak i wszystkim zajmujących się wychowaniem. Jego publikacja Praktyczne wskazówki o wychowaniu jest przewodnikiem wychowania w rodzinie, w którym i współczesny rodzic może odnaleźć niejedną ważną wskazówkę niezbędną w wychowaniu swoich dzieci.
  • Słowa kluczowe:
    • Ireneusz Kmiecik (1878–1958)
    • obowiązki wychowawcze
    • pedagogia rodziny
    • przewodnik wychowania
    • wychowanie
  • Dyscyplina:
    • pedagogika
    • pedagogika

MARC

  • 002 $a Obowiązki wychowawcze rodziców.Idee pedagogii rodziny o. Ireneusza Kmiecika OFM (1878–1958)
  • 003 $b 0000-0001-8614-2955
  • 003 $b 0000-0002-2857-8125
  • 003 $a ANDRZEJ BIEŚ (Autor)
  • 003 $a WŁADYSŁAWA SZULAKIEWICZ (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Horyzonty Wychowania
  • 008 $a 2024
  • 009 $a 23
  • 010 $a 67
  • 011 $a 1643-9171
  • 012 $a 2391-9485
  • 013 $a 10.35765/hw.2024.2367.04
  • 014 $a https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2567/2292
  • 015 $a 21-35
  • 019 $a CEL NAUKOWY: Celem niniejszego opracowania jest ukazanie poglądów pedagogicznych o. Ireneusza Kmiecika dotyczących wychowania w rodzinie. PROBLEM IMETODY BADAWCZE: Głównym problemem badawczym rozważań jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Jaka była geneza poglądów pedagogicznych o. Kmiecika? Jakie postulował obowiązki wychowawcze dla rodziców? Jakie proponował wytyczne realizacji procesu wychowania w rodzinie? W artykule zastosowano metodę analizy historyczno-pedagogicznej źródeł drukowanych i prasy. PROCES WYWODU: Na wstępie przedstawiono uwagi do biografii duchownego, kolejno zaprezentowano genezę jego poglądów, następnie omówiono postulowane przez niego idee wychowania w rodzinie widziane przez pryzmat obowiązków wychowawczych rodziców. W zakończeniu skrótowo ujęto istotę pedagogii rodziny w ujęciu o. Kmiecika. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przedstawionych rozważań wynika, że postulaty wychowawcze sformułowane przez franciszkanina tworzą zarys koncepcji pedagogii rodziny. O. Kmiecik proponuje taki model wychowania, dzięki któremu dzieci otrzymują w rodzinie fundamenty wychowania religijnego i moralnego. Rodzice są też odpowiedzialni za rozwój charakteru swoich dzieci – kształtowanie cech pozytywnych i zapobieganie wadom. WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Wnioski wynikające z analizy dorobku pedagogicznego o. Kmiecika wskazują, że pojmowanie przez duchownego wychowawczej roli rodziny ma charakter ponadczasowy. Postulaty wychowawcze przez niego głoszone mają wartość praktyczną zarówno dla rodziców, jak i wszystkim zajmujących się wychowaniem. Jego publikacja Praktyczne wskazówki o wychowaniu jest przewodnikiem wychowania w rodzinie, w którym i współczesny rodzic może odnaleźć niejedną ważną wskazówkę niezbędną w wychowaniu swoich dzieci.
  • 021 $a Ireneusz Kmiecik (1878–1958)
  • 021 $a obowiązki wychowawcze
  • 021 $a pedagogia rodziny
  • 021 $a przewodnik wychowania
  • 021 $a wychowanie
  • 022 $a educational duties
  • 022 $a Ireneusz Kmiecik (1878–1958)
  • 022 $a parenting guide
  • 022 $a pedagogy of the family
  • 022 $a upbringing
  • 966 $a pedagogika
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

2024_art_Szulakiewicz_W_Bieś_A_P_Obowiązki wychowacze rodziców. Idee pedagogii rodziny.....pdf (691 KB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny