Fenomen snu w tragedii lirycznej Atys Jeana-Baptiste’a Lully’ego

Collection
chapter in monograph
Download bibliographic description

Description

  • Title: Fenomen snu w tragedii lirycznej Atys Jeana-Baptiste’a Lully’ego
  • Author: Marek Skrukwa (Autor)
  • Access date: 209-219
  • Tytuł monografii: Fenomen snu
  • Wydawca: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Rok wydania: 2024
  • Miejsce wydania: Poznań
  • URL: https://press.amu.edu.pl/pl/fenomen-snu-pdf.html
  • Abstract in Polish: Tragedia liryczna Atys J. B. Lully’ego z 1676 roku do libretta Ph. Quinault ze względu na swą oryginalność uważana jest za wzór francuskiej estetyki tego gatunku doby Ludwika XIV. Centralnym miejscem tego dzieła jest niezwykle rozbudowana scena snu głównego bohatera, jedna z najbardziej rozpoznawalnych w historii widowisk scenicznych. Kompozytor J. B. Lully, znany z wieloletniej współpracy z Molierem, kreśli scenę snu, eksplorując wyobraźnię widza przy pomocy dźwięków pełniących rodzaj medium, przenoszącego go do sfery świata transcendentalnego. Muzyka i słowo, tworząc idealną przestrzeń dla oddania najbardziej wysublimowanych stanów emocjonalnych, stapiają się z elementami wizualnymi przedstawienia – tańcem i scenografią – w barokowej estetyce. Wieloaspektowe analizy ukazują wyjątkowość opisywanej sceny.
  • Abstract in English: By virtue of its original character, J. B. Lully’s lyric tragedy Atys of 1676 to a libretto by P. Quinault is considered a model of the French aesthetic language of this genre in the era of Louis XIV. The central point of this work is the protagonist’s extraordinarily expansive dream scene, one of the most recognizable in the history of stage works. Composer J. B. Lully, known for his longtime collaboration with Molière, sketches out the dream scene, exploring the audience’s imagination with the aid of sounds serving as a kind of medium to carry the audience away to the sphere of a transcendental world. The music and the word, forming an ideal space to convey the most sublime emotional states, meld with the visual elements of the production – dance and stage design – in a Baroque aesthetic language. Multifaceted analyses will showcase the exceptional character of the scene being described.
  • Keywords in Polish:
    • Atys J.-B. Lully
    • fenomen snu
    • muzyka baroku
    • tragedia liryczna
  • Structure:
    • Wydział Filozoficzny
    • Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
  • Dyscyplina: nauki o kulturze i religii

MARC

  • 002 $a Fenomen snu w tragedii lirycznej Atys Jeana-Baptiste’a Lully’ego
  • 003 $a Marek Skrukwa (Autor)
  • 003 $f Ewa Baum (Redaktor)
  • 003 $f Szczepan Cofta (Redaktor)
  • 003 $f Anna Grzegorczyk (Redaktor)
  • 005 $a Rozdział w książce
  • 005 $b Rozdział monografii/rozdział książki
  • 006 $a 209-219
  • 009 $a polski
  • 011 $b https://press.amu.edu.pl/pl/fenomen-snu-pdf.html
  • 012 $a Fenomen snu
  • 013 $a 2024
  • 014 $c Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • 015 $a Poznań
  • 017 $a 978-83-232-4403-5
  • 021 $a Tragedia liryczna Atys J. B. Lully’ego z 1676 roku do libretta Ph. Quinault ze względu na swą oryginalność uważana jest za wzór francuskiej estetyki tego gatunku doby Ludwika XIV. Centralnym miejscem tego dzieła jest niezwykle rozbudowana scena snu głównego bohatera, jedna z najbardziej rozpoznawalnych w historii widowisk scenicznych. Kompozytor J. B. Lully, znany z wieloletniej współpracy z Molierem, kreśli scenę snu, eksplorując wyobraźnię widza przy pomocy dźwięków pełniących rodzaj medium, przenoszącego go do sfery świata transcendentalnego. Muzyka i słowo, tworząc idealną przestrzeń dla oddania najbardziej wysublimowanych stanów emocjonalnych, stapiają się z elementami wizualnymi przedstawienia – tańcem i scenografią – w barokowej estetyce. Wieloaspektowe analizy ukazują wyjątkowość opisywanej sceny.
  • 022 $a By virtue of its original character, J. B. Lully’s lyric tragedy Atys of 1676 to a libretto by P. Quinault is considered a model of the French aesthetic language of this genre in the era of Louis XIV. The central point of this work is the protagonist’s extraordinarily expansive dream scene, one of the most recognizable in the history of stage works. Composer J. B. Lully, known for his longtime collaboration with Molière, sketches out the dream scene, exploring the audience’s imagination with the aid of sounds serving as a kind of medium to carry the audience away to the sphere of a transcendental world. The music and the word, forming an ideal space to convey the most sublime emotional states, meld with the visual elements of the production – dance and stage design – in a Baroque aesthetic language. Multifaceted analyses will showcase the exceptional character of the scene being described.
  • 023 $a Atys J.-B. Lully
  • 023 $a fenomen snu
  • 023 $a muzyka baroku
  • 023 $a tragedia liryczna
  • 985 $a Wydział Filozoficzny
  • 985 $b Instytut Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa
  • 999 $a nauki o kulturze i religii

Dublin Core