Paralelizm polityczny mediów. Refleksje na temat roli mediów w kontekście koncepcji „czwartej władzy”
Description
- Title: Paralelizm polityczny mediów. Refleksje na temat roli mediów w kontekście koncepcji „czwartej władzy”
- Author:
- MIROSŁAW LAKOMY (Autor)
- 0000-0003-0556-1379
- Access date: 31-48
- Tytuł monografii: Komunikowanie polityczne i publiczne w nowych mediach. Wybrane przykłady
- Wydawca: Akademia Ignatianum w Krakowie
- Rok wydania: 2025
- Miejsce wydania: Kraków
- URL: https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/komunikowanie-polityczne-i-publiczne-w-nowych-mediach.htm
- Abstract in Polish: Artykuł jest reakcją na debatę konferencyjną, która toczyła się w maju 2023 roku w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie na temat czwartej władzy. Teza pracy zasadza się na twierdzeniu, że media często działają w służbie i interesie władzy politycznej (paralelizm polityczny, klientelizm), będąc instrumentem realizacji jej celów (soft power). Nie zawsze są więc autonomiczne i nie zawsze pracują w służbie społecznej oraz na rzecz obrony prawdy. Uzasadnienie tak przyjętego stanowiska zaprezentowano w postaci opisu kilku rezonansowych przykładów, dowodzących istnienia zjawiska paralelizmu.
- Abstract in English: The article is a reaction to the conference debate that took place in May 2023 at the Ignatianum University in Krakow on the fourth power. The thesis of the work is based on the claim that the media often act in the service and interest of political power (political parallelism, clientelism), being an instrument to achieve its goals (soft power). Therefore, they are not always autonomous and do not always work in the social service and defense of the truth. The justification for such a position was presented in the form of a description of several resonant examples, proving the existence of the phenomenon of parallelism.
- Keywords in Polish:
- czwarta władza
- dyplomacja publiczna
- klientelizm
- paralelizm polityczny
- soft power
- Structure:
- Wydział Pedagogiczny
- Instytut Nauk o Polityce i Administracji
- Dyscyplina: nauki o polityce i administracji
MARC
- 002 a Paralelizm polityczny mediów. Refleksje na temat roli mediów w kontekście koncepcji „czwartej władzy”
- 003 a MIROSŁAW LAKOMY (Autor)
- 003 e 0000-0003-0556-1379
- 003 f AGNIESZKA GRZECHYNKA (Redaktor)
- 003 f KATARZYNA SZMYD (Redaktor)
- 005 a Rozdział w książce
- 006 a 31-48
- 011 a https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/komunikowanie-polityczne-i-publiczne-w-nowych-mediach.htm
- 012 a Komunikowanie polityczne i publiczne w nowych mediach. Wybrane przykłady
- 013 a 2025
- 014 c Akademia Ignatianum w Krakowie
- 015 a Kraków
- 017 a 978-83-7614-604-1
- 021 a Artykuł jest reakcją na debatę konferencyjną, która toczyła się w maju 2023 roku w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie na temat czwartej władzy. Teza pracy zasadza się na twierdzeniu, że media często działają w służbie i interesie władzy politycznej (paralelizm polityczny, klientelizm), będąc instrumentem realizacji jej celów (soft power). Nie zawsze są więc autonomiczne i nie zawsze pracują w służbie społecznej oraz na rzecz obrony prawdy. Uzasadnienie tak przyjętego stanowiska zaprezentowano w postaci opisu kilku rezonansowych przykładów, dowodzących istnienia zjawiska paralelizmu.
- 022 a The article is a reaction to the conference debate that took place in May 2023 at the Ignatianum University in Krakow on the fourth power. The thesis of the work is based on the claim that the media often act in the service and interest of political power (political parallelism, clientelism), being an instrument to achieve its goals (soft power). Therefore, they are not always autonomous and do not always work in the social service and defense of the truth. The justification for such a position was presented in the form of a description of several resonant examples, proving the existence of the phenomenon of parallelism.
- 023 a czwarta władza
- 023 a dyplomacja publiczna
- 023 a klientelizm
- 023 a paralelizm polityczny
- 023 a soft power
- 024 a clientelism
- 024 a fourth estate
- 024 a political parallelism
- 024 a public diplomacy
- 024 a soft power
- 985 a Wydział Pedagogiczny
- 985 b Instytut Nauk o Polityce i Administracji
- 999 a nauki o polityce i administracji
Dublin Core
Indexes
- Title: Paralelizm polityczny mediów. Refleksje na temat roli mediów w kontekście koncepcji „czwartej władzy”
- Author: MIROSŁAW LAKOMY (Autor)
- Publisher: Akademia Ignatianum w Krakowie
- ISBN: 978-83-7614-604-1
- Date: 2025
- Place: Kraków
- Discipline: nauki o polityce i administracji
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Keywords in Polish:
- Structure:
- URL: https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/komunikowanie-polityczne-i-publiczne-w-nowych-mediach.htm