Globalizm jako nowy totalizm
Description
- Tytuł: Globalizm jako nowy totalizm
- Autor/Autorzy: Przemysław Załuska (Autor)
- Nazwa czasopisma: Rocznik Filozoficzny Ignatianum
- Rok: 2025
- Tom: 31
- Numer: 2
- ISSN: 2300-1402
- Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/3964/3147
- Strony od-do: 461-480
- Abstrakt:
- Artykuł stawia sobie za cel delimitację pomiędzy naturalnym zjawiskiem globalizacji a globalizmem jako ideologią. Zjawisko globalizacji ma obiektywne przyczyny, ale jego współczesna faza jest kreowana na podstawie określonych wartości i interesów, co prowadzi do zarzutów o to, że stanowi ona projekt ideologiczny, odpowiadający głównie interesom jego architektów. By określić granice globalizacji oraz definiowanego pejoratywnie globalizmu, artykuł wychodzi od wizji stosunków społecznych według doktryny społecznej Kościoła, a w szczególności od: opartego na prawie naturalnym organiczno-moralnego pojmowania relacji społecznych, zasady subsydiarności oraz pojęcia podstawowej zasady filozoficzno-społecznej, będącej determinantą ustroju społecznego. Zasada subsydiarności wyraź-nie wyznacza granice pomiędzy naturalnym zakresem globalizacji a jej nieuzasadnionymi roszczeniami w zakresie ingerencji w kwestie niewymagające międzynarodowej współpracy. Z kolei porównanie zasad filozoficzno-społecznych zaproponowane przez Heinricha Pescha i rozwinięte przez Jana Piwowarczyka, w którym indywidualizm oraz kolektywizm-totalizm jawią się jako odchylenia od właściwego porządku społecznego, pozwala zakwalifikować globalizm przekraczający ramy zasady subsydiarności jako nową formę totalizmu. Neguje on autonomię i prawa jednostek, rodzin i państw w imię świetlanej, globalistycznej przyszłości.
- This article aims to distinguish between globalization as a natural phenomenon and globalism as an ideology. The phenomenon of globalization has objective causes, but its contemporary phase is based on certain values and interests. This has led to accusations that it is an ideological project that serves mainly the interests of its designers. To define the proper limits of globalization and negatively defined concept of globalism, the article begins with a vision of social relations based on the social doctrine of the Church. This vision is grounded in an organic-moral understanding of social relations rooted in natural law, the principle of subsidiarity, and the notion of a fundamental socio-philosophical principle that determines the social system. The principle of subsidiarity distinguishes the natural scope of globalization from its unjustified claims to intervene in issues that do not require international cooperation. Conversely, comparing the socio-philosophical principles proposed by Heinrich Pesch and further developed by Jan Piwowarczyk reveals that individualism and collectivism-totalism are deviations from the proper state of the social order. Thus, globalism that exceeds the bounds of the subsidiarity principle can be considered as a new form of totalism. In the name of a bright globalist future, it negates the autonomy and rights of individuals, families, and states.
- Słowa kluczowe:
- antyglobalizm
- nauczanie społeczne
- globalizacja
- globalizm
- zasada pomocniczości
- zasada subsydiarności
- Dyscyplina: nauki o kulturze i religii
MARC
- 002 a Globalizm jako nowy totalizm
- 003 a Przemysław Załuska (Autor)
- 004 a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 a Rocznik Filozoficzny Ignatianum
- 008 a 2025
- 009 a 31
- 010 a 2
- 011 a 2300-1402
- 014 a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/3964/3147
- 015 a 461-480
- 019 a Artykuł stawia sobie za cel delimitację pomiędzy naturalnym zjawiskiem globalizacji a globalizmem jako ideologią. Zjawisko globalizacji ma obiektywne przyczyny, ale jego współczesna faza jest kreowana na podstawie określonych wartości i interesów, co prowadzi do zarzutów o to, że stanowi ona projekt ideologiczny, odpowiadający głównie interesom jego architektów. By określić granice globalizacji oraz definiowanego pejoratywnie globalizmu, artykuł wychodzi od wizji stosunków społecznych według doktryny społecznej Kościoła, a w szczególności od: opartego na prawie naturalnym organiczno-moralnego pojmowania relacji społecznych, zasady subsydiarności oraz pojęcia podstawowej zasady filozoficzno-społecznej, będącej determinantą ustroju społecznego. Zasada subsydiarności wyraź-nie wyznacza granice pomiędzy naturalnym zakresem globalizacji a jej nieuzasadnionymi roszczeniami w zakresie ingerencji w kwestie niewymagające międzynarodowej współpracy. Z kolei porównanie zasad filozoficzno-społecznych zaproponowane przez Heinricha Pescha i rozwinięte przez Jana Piwowarczyka, w którym indywidualizm oraz kolektywizm-totalizm jawią się jako odchylenia od właściwego porządku społecznego, pozwala zakwalifikować globalizm przekraczający ramy zasady subsydiarności jako nową formę totalizmu. Neguje on autonomię i prawa jednostek, rodzin i państw w imię świetlanej, globalistycznej przyszłości.
- 020 a This article aims to distinguish between globalization as a natural phenomenon and globalism as an ideology. The phenomenon of globalization has objective causes, but its contemporary phase is based on certain values and interests. This has led to accusations that it is an ideological project that serves mainly the interests of its designers. To define the proper limits of globalization and negatively defined concept of globalism, the article begins with a vision of social relations based on the social doctrine of the Church. This vision is grounded in an organic-moral understanding of social relations rooted in natural law, the principle of subsidiarity, and the notion of a fundamental socio-philosophical principle that determines the social system. The principle of subsidiarity distinguishes the natural scope of globalization from its unjustified claims to intervene in issues that do not require international cooperation. Conversely, comparing the socio-philosophical principles proposed by Heinrich Pesch and further developed by Jan Piwowarczyk reveals that individualism and collectivism-totalism are deviations from the proper state of the social order. Thus, globalism that exceeds the bounds of the subsidiarity principle can be considered as a new form of totalism. In the name of a bright globalist future, it negates the autonomy and rights of individuals, families, and states.
- 021 a antyglobalizm
- 021 a nauczanie społeczne
- 021 a globalizacja
- 021 a globalizm
- 021 a zasada pomocniczości
- 021 a zasada subsydiarności
- 022 a anti-globalism
- 022 a globalism
- 022 a globalization
- 022 a social teaching
- 022 a subsidiarity principle
- 966 a nauki o kulturze i religii
- 985 a Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
- 985 b Szkoła Doktorska
Dublin Core
Indexes
- Title: Globalizm jako nowy totalizm
- Author: Przemysław Załuska (Autor)
- Journal: Rocznik Filozoficzny Ignatianum
- Date: 2025
- Discipline: nauki o kulturze i religii
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Keywords in Polish:
- Structure:
Files
2025_art_Załuska_P_Globalizm jako nowy totalizm.pdf (190 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Public