Globalizm jako nowy totalizm

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Globalizm jako nowy totalizm
  • Autor/Autorzy: Przemysław Załuska (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Rocznik Filozoficzny Ignatianum
  • Rok: 2025
  • Tom: 31
  • Numer: 2
  • ISSN: 2300-1402
  • Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/3964/3147
  • Strony od-do: 461-480
  • Abstrakt:
    • Artykuł stawia sobie za cel delimitację pomiędzy naturalnym zjawiskiem globalizacji a globalizmem jako ideologią. Zjawisko globalizacji ma obiektywne przyczyny, ale jego współczesna faza jest kreowana na podstawie określonych wartości i interesów, co prowadzi do zarzutów o to, że stanowi ona projekt ideologiczny, odpowiadający głównie interesom jego architektów. By określić granice globalizacji oraz definiowanego pejoratywnie globalizmu,  artykuł  wychodzi  od  wizji  stosunków  społecznych  według  doktryny społecznej Kościoła, a w szczególności od: opartego na prawie naturalnym organiczno-moralnego pojmowania relacji społecznych, zasady subsydiarności oraz pojęcia podstawowej zasady filozoficzno-społecznej, będącej determinantą ustroju społecznego. Zasada subsydiarności wyraź-nie  wyznacza  granice  pomiędzy  naturalnym  zakresem  globalizacji  a  jej  nieuzasadnionymi roszczeniami w zakresie ingerencji w kwestie niewymagające międzynarodowej współpracy. Z kolei porównanie zasad filozoficzno-społecznych zaproponowane przez Heinricha Pescha i rozwinięte przez Jana Piwowarczyka, w którym indywidualizm oraz kolektywizm-totalizm jawią się jako odchylenia od właściwego porządku społecznego, pozwala zakwalifikować globalizm przekraczający ramy zasady subsydiarności jako nową formę totalizmu. Neguje on autonomię i prawa jednostek, rodzin i państw w imię świetlanej, globalistycznej przyszłości.
    • This  article  aims  to  distinguish  between  globalization  as  a  natural  phenomenon  and  globalism  as  an  ideology.  The  phenomenon  of  globalization has objective causes, but its contemporary phase is based on certain values and interests. This has led to accusations that it is an ideological  project  that  serves  mainly  the  interests  of  its  designers.  To  define the proper limits of globalization and negatively defined concept of globalism, the article begins with a vision of social relations based on the social doctrine of the Church. This vision is grounded in an organic-moral understanding of social relations rooted in natural law, the principle of  subsidiarity,  and  the  notion  of  a  fundamental  socio-philosophical  principle that determines the social system. The principle of subsidiarity distinguishes the natural scope of globalization from its unjustified claims to  intervene  in  issues  that  do  not  require  international  cooperation.  Conversely,  comparing  the  socio-philosophical  principles  proposed  by  Heinrich Pesch and further developed by Jan Piwowarczyk reveals that individualism  and  collectivism-totalism  are  deviations  from  the  proper  state of the social order. Thus, globalism that exceeds the bounds of the subsidiarity principle can be considered as a new form of totalism. In the name of a bright globalist future, it negates the autonomy and rights of individuals, families, and states.
  • Słowa kluczowe:
    • antyglobalizm
    • nauczanie społeczne
    • globalizacja
    • globalizm
    • zasada pomocniczości
    • zasada subsydiarności
  • Dyscyplina: nauki o kulturze i religii

MARC

  • 002 a Globalizm jako nowy totalizm
  • 003 a Przemysław Załuska (Autor)
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a Rocznik Filozoficzny Ignatianum
  • 008 a 2025
  • 009 a 31
  • 010 a 2
  • 011 a 2300-1402
  • 014 a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/rfi/article/view/3964/3147
  • 015 a 461-480
  • 019 a Artykuł stawia sobie za cel delimitację pomiędzy naturalnym zjawiskiem globalizacji a globalizmem jako ideologią. Zjawisko globalizacji ma obiektywne przyczyny, ale jego współczesna faza jest kreowana na podstawie określonych wartości i interesów, co prowadzi do zarzutów o to, że stanowi ona projekt ideologiczny, odpowiadający głównie interesom jego architektów. By określić granice globalizacji oraz definiowanego pejoratywnie globalizmu,  artykuł  wychodzi  od  wizji  stosunków  społecznych  według  doktryny społecznej Kościoła, a w szczególności od: opartego na prawie naturalnym organiczno-moralnego pojmowania relacji społecznych, zasady subsydiarności oraz pojęcia podstawowej zasady filozoficzno-społecznej, będącej determinantą ustroju społecznego. Zasada subsydiarności wyraź-nie  wyznacza  granice  pomiędzy  naturalnym  zakresem  globalizacji  a  jej  nieuzasadnionymi roszczeniami w zakresie ingerencji w kwestie niewymagające międzynarodowej współpracy. Z kolei porównanie zasad filozoficzno-społecznych zaproponowane przez Heinricha Pescha i rozwinięte przez Jana Piwowarczyka, w którym indywidualizm oraz kolektywizm-totalizm jawią się jako odchylenia od właściwego porządku społecznego, pozwala zakwalifikować globalizm przekraczający ramy zasady subsydiarności jako nową formę totalizmu. Neguje on autonomię i prawa jednostek, rodzin i państw w imię świetlanej, globalistycznej przyszłości.
  • 020 a This  article  aims  to  distinguish  between  globalization  as  a  natural  phenomenon  and  globalism  as  an  ideology.  The  phenomenon  of  globalization has objective causes, but its contemporary phase is based on certain values and interests. This has led to accusations that it is an ideological  project  that  serves  mainly  the  interests  of  its  designers.  To  define the proper limits of globalization and negatively defined concept of globalism, the article begins with a vision of social relations based on the social doctrine of the Church. This vision is grounded in an organic-moral understanding of social relations rooted in natural law, the principle of  subsidiarity,  and  the  notion  of  a  fundamental  socio-philosophical  principle that determines the social system. The principle of subsidiarity distinguishes the natural scope of globalization from its unjustified claims to  intervene  in  issues  that  do  not  require  international  cooperation.  Conversely,  comparing  the  socio-philosophical  principles  proposed  by  Heinrich Pesch and further developed by Jan Piwowarczyk reveals that individualism  and  collectivism-totalism  are  deviations  from  the  proper  state of the social order. Thus, globalism that exceeds the bounds of the subsidiarity principle can be considered as a new form of totalism. In the name of a bright globalist future, it negates the autonomy and rights of individuals, families, and states.
  • 021 a antyglobalizm
  • 021 a nauczanie społeczne
  • 021 a globalizacja
  • 021 a globalizm
  • 021 a zasada pomocniczości
  • 021 a zasada subsydiarności
  • 022 a anti-globalism
  • 022 a globalism
  • 022 a globalization
  • 022 a social teaching
  • 022 a subsidiarity principle
  • 966 a nauki o kulturze i religii
  • 985 a Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
  • 985 b Szkoła Doktorska

Dublin Core

Pliki

2025_art_Załuska_P_Globalizm jako nowy totalizm.pdf (190 KB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny
Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.