Kobieta w kulturze. Wprowadzenie do numeru
Description
- Tytuł: Kobieta w kulturze. Wprowadzenie do numeru
- Autor/Autorzy:
- Nazwa czasopisma: Perspektywy Kultury
- Rok: 2021
- ISSN: 2081-1446
- DOI: 10.35765/pk.2021.3403.01
- Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/1979
- Strony od-do: 5-12
- Język: polski
- Abstrakt: Rozwój dyskursów wyzwoleńczych (postkolonialnego, rasowego, etnicznego, płciowego, ekologicznego itp.) na przełomie lat 60. i 70. XX w. doprowadził do tego, że są one nie tylko i nie tyle strategią intelektualistów, ile weszły do kultury w formie praktyk społecznych, stając się głównymi wzorcami zachowań i modelami myślenia 1. W tym kontekście dyskurs feministyczny 2, który początkowo rozwijał się jako polityczny i prawniczy dyskurs walki o prawa kobiet, w miarę rozprzestrzeniania się przybrał niestety formę światopoglądowego, a wręcz ideologicznego dyskursu przeciwstawiania i konkurencji pomiędzy płciami. Wobec powyższego obecną sytuację w kulturze, realizowaną przez aktywistki feministyczne w kwestii płci, można określić jako walkę o alfa-przywództwo pomiędzy antagonistą a protagonistą w toku dyskursu wyzwoleńczego (Gaag, van der, 2014; Carrigan, Connell i Lee, 1985, s. 551–604; Wood, 2011). Taka walka często jest też opisywana w terminologii darwinowskiej selekcji naturalnej i dlatego jest realizowana w praktykach społecznych jako totalna wojna „ciemiężców” i „uciśnionych”, uzasadniana biologiczną (nie)użytecznością w przyrodzie lub społeczeństwie.
- Dyscyplina: nauki o kulturze i religii
MARC
- 002 $a Kobieta w kulturze. Wprowadzenie do numeru
- 003 $b 0000-0002-9810-2253
- 003 $a KRZYSZTOF DUDA (Redaktor)
- 003 $a Sergiej Troitskiy (Redaktor)
- 004 $a Artykuł wstępny/Edytorial
- 006 $a Perspektywy Kultury
- 008 $a 2021
- 011 $a 2081-1446
- 013 $a 10.35765/pk.2021.3403.01
- 014 $a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/1979
- 015 $a 5-12
- 017 $a polski
- 019 $a Rozwój dyskursów wyzwoleńczych (postkolonialnego, rasowego, etnicznego, płciowego, ekologicznego itp.) na przełomie lat 60. i 70. XX w. doprowadził do tego, że są one nie tylko i nie tyle strategią intelektualistów, ile weszły do kultury w formie praktyk społecznych, stając się głównymi wzorcami zachowań i modelami myślenia 1. W tym kontekście dyskurs feministyczny 2, który początkowo rozwijał się jako polityczny i prawniczy dyskurs walki o prawa kobiet, w miarę rozprzestrzeniania się przybrał niestety formę światopoglądowego, a wręcz ideologicznego dyskursu przeciwstawiania i konkurencji pomiędzy płciami. Wobec powyższego obecną sytuację w kulturze, realizowaną przez aktywistki feministyczne w kwestii płci, można określić jako walkę o alfa-przywództwo pomiędzy antagonistą a protagonistą w toku dyskursu wyzwoleńczego (Gaag, van der, 2014; Carrigan, Connell i Lee, 1985, s. 551–604; Wood, 2011). Taka walka często jest też opisywana w terminologii darwinowskiej selekcji naturalnej i dlatego jest realizowana w praktykach społecznych jako totalna wojna „ciemiężców” i „uciśnionych”, uzasadniana biologiczną (nie)użytecznością w przyrodzie lub społeczeństwie.
- 966 $a nauki o kulturze i religii
- 985 $a Wydział Filozoficzny
- 985 $b Instytut Kulturoznawstwa
Dublin Core
Indexes
- Title: Kobieta w kulturze. Wprowadzenie do numeru
- Author:
- Journal: Perspektywy Kultury
- Date: 2021
- Discipline: nauki o kulturze i religii
- Structure:
- Language: polski