Kobieta w kulturze. Wprowadzenie do numeru
Opis
- Tytuł: Kobieta w kulturze. Wprowadzenie do numeru
- Autor/Autorzy:
- Nazwa czasopisma: Perspektywy Kultury
- Rok: 2021
- ISSN: 2081-1446
- DOI: 10.35765/pk.2021.3403.01
- Adres www:: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/1979
- Strony od-do: 5-12
- Język: polski
- Abstrakt: Rozwój dyskursów wyzwoleńczych (postkolonialnego, rasowego, etnicznego, płciowego, ekologicznego itp.) na przełomie lat 60. i 70. XX w. doprowadził do tego, że są one nie tylko i nie tyle strategią intelektualistów, ile weszły do kultury w formie praktyk społecznych, stając się głównymi wzorcami zachowań i modelami myślenia 1. W tym kontekście dyskurs feministyczny 2, który początkowo rozwijał się jako polityczny i prawniczy dyskurs walki o prawa kobiet, w miarę rozprzestrzeniania się przybrał niestety formę światopoglądowego, a wręcz ideologicznego dyskursu przeciwstawiania i konkurencji pomiędzy płciami. Wobec powyższego obecną sytuację w kulturze, realizowaną przez aktywistki feministyczne w kwestii płci, można określić jako walkę o alfa-przywództwo pomiędzy antagonistą a protagonistą w toku dyskursu wyzwoleńczego (Gaag, van der, 2014; Carrigan, Connell i Lee, 1985, s. 551–604; Wood, 2011). Taka walka często jest też opisywana w terminologii darwinowskiej selekcji naturalnej i dlatego jest realizowana w praktykach społecznych jako totalna wojna „ciemiężców” i „uciśnionych”, uzasadniana biologiczną (nie)użytecznością w przyrodzie lub społeczeństwie.
- Dyscyplina: nauki o kulturze i religii
MARC
- 002 a Kobieta w kulturze. Wprowadzenie do numeru
- 003 b 0000-0002-9810-2253
- 003 a KRZYSZTOF DUDA (Redaktor)
- 003 a Sergiej Troitskiy (Redaktor)
- 004 a Artykuł wstępny/Edytorial
- 006 a Perspektywy Kultury
- 008 a 2021
- 011 a 2081-1446
- 013 a 10.35765/pk.2021.3403.01
- 014 a https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/pk/article/view/1979
- 015 a 5-12
- 017 a polski
- 019 a Rozwój dyskursów wyzwoleńczych (postkolonialnego, rasowego, etnicznego, płciowego, ekologicznego itp.) na przełomie lat 60. i 70. XX w. doprowadził do tego, że są one nie tylko i nie tyle strategią intelektualistów, ile weszły do kultury w formie praktyk społecznych, stając się głównymi wzorcami zachowań i modelami myślenia 1. W tym kontekście dyskurs feministyczny 2, który początkowo rozwijał się jako polityczny i prawniczy dyskurs walki o prawa kobiet, w miarę rozprzestrzeniania się przybrał niestety formę światopoglądowego, a wręcz ideologicznego dyskursu przeciwstawiania i konkurencji pomiędzy płciami. Wobec powyższego obecną sytuację w kulturze, realizowaną przez aktywistki feministyczne w kwestii płci, można określić jako walkę o alfa-przywództwo pomiędzy antagonistą a protagonistą w toku dyskursu wyzwoleńczego (Gaag, van der, 2014; Carrigan, Connell i Lee, 1985, s. 551–604; Wood, 2011). Taka walka często jest też opisywana w terminologii darwinowskiej selekcji naturalnej i dlatego jest realizowana w praktykach społecznych jako totalna wojna „ciemiężców” i „uciśnionych”, uzasadniana biologiczną (nie)użytecznością w przyrodzie lub społeczeństwie.
- 966 a nauki o kulturze i religii
- 985 a Wydział Filozoficzny
- 985 b Instytut Kulturoznawstwa
Dublin Core
Indeksy
- Tytuł: Kobieta w kulturze. Wprowadzenie do numeru
- Autor (Twórca):
- Tytuł czasopisma : Perspektywy Kultury
- Data: 2021
- Dyscyplina: nauki o kulturze i religii
- Struktura:
- Język: polski
Pliki
Duda-Kobieta w kulturze. Wprowadzenie do numeru.pdf (163 KB)
- Licencja: CC BY 4.0
- Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
- Dostępność: Publiczny