Pomiędzy Realnym podmiotu a rzeczywistością neuronauk. Historia pewnego złudzenia w tle pedagogiki ignacjańskiej
Description
- Tytuł: Pomiędzy Realnym podmiotu a rzeczywistością neuronauk. Historia pewnego złudzenia w tle pedagogiki ignacjańskiej
- Autor/Autorzy: KLAUDIA WĘC (Autor)
- Nazwa czasopisma: HORYZONTY WYCHOWANIA
- Rok: 2021
- ISSN: 1643-9171
- DOI: 10.35765/hw.2192
- Adres www:: https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2192
- Strony od-do: 77-85
- Język: polski
- Abstrakt:
- CEL NAUKOWY: Celem prowadzonych analiz badawczych jest podjęcie dyskusji wokół znaczenia procesów kognitywnych oraz teorii neuronaukowych w aspekcie pedagogiki ignacjańskiej i jej założeń dotyczących źródeł poznania człowieka w jego egzystencji. PROBLEM i METODY BADAWCZE: Zasadniczy problem badawczy wyznacza pytanie o „żywioł myślenia” jako kluczowe zadanie dla prezentacji podmiotu i pedagogiki rozumianej jako forma zaangażowania na rzecz Innego. W prowadzonych przez ze mnie rozważaniach posługuję się topologiczną, a zarazem triangulacyjną perspektywą myślenia o podmiotowości, którą wyznacza dyskurs psychoanalizy Jacques’a Lacana. W tym znaczeniu przyjmuję, że triangulacja wyznacza logikę przyczynowości dyskursów pedagogicznych. PROCES WYWODU: Przedstawiona zostanie perspektywa badań osadzonych w paradygmacie krytycznym ukazująca triadę dyskursu osadzoną w kontekście gier językowych, neuronauk oraz pedagogii ignacjańskiej. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza pola badawczego oraz pola poznawczego wskazuje na konieczność zachowania równowagi między poszczególnymi dyskursami, by nie doprowadzić do uprzedmiotowienia dyskursu o podmiocie. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Istnieje potrzeba dynamizowania działań podmiotu dla utrzymania równowagi między poszczególnymi ogniwami jego egzystencji.
- RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the research analyses is to start a discussion on the impor-tance of cognitive processes and neuroscientific theories in the aspect of Ignatian pedagogy and its assumptions regarding the sources of human cognition in his existence. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main research problem is determined by the question of the “element of thinking” as a key task for the presentation of the subject and ped-agogy understood as a form of commitment to the Other. In my reflections, I use the topological and at the same time triangulatory perspective of thinking about subjectivity, which is determined by the discourse of psychoanalysis of Jacques Lacan. In this sense, I assume that triangulation determines the logic of the causality of pedagogical discourses. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The perspective of research embedded in a critical par-adigm allowing for a triad of discourse grounded in a context of language games, neurosciences and Ignatian pedagogy will be presented. RESEARCH RESULTS: The analysis of the research field and the cognitive field indicate the need to maintain a balance between individual discourses in order not to lead to the objectification of the discourse about the subject. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: There is need to dynamize subjective actions in order to maintain a balance between the individual links of his existence
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 $a Pomiędzy Realnym podmiotu a rzeczywistością neuronauk. Historia pewnego złudzenia w tle pedagogiki ignacjańskiej
- 003 $b 0000-0002-1659-3205
- 003 $a KLAUDIA WĘC (Autor)
- 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 $a HORYZONTY WYCHOWANIA
- 008 $a 2021
- 011 $a 1643-9171
- 013 $a 10.35765/hw.2192
- 014 $a https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/2192
- 015 $a 77-85
- 017 $a polski
- 019 $a CEL NAUKOWY: Celem prowadzonych analiz badawczych jest podjęcie dyskusji wokół znaczenia procesów kognitywnych oraz teorii neuronaukowych w aspekcie pedagogiki ignacjańskiej i jej założeń dotyczących źródeł poznania człowieka w jego egzystencji. PROBLEM i METODY BADAWCZE: Zasadniczy problem badawczy wyznacza pytanie o „żywioł myślenia” jako kluczowe zadanie dla prezentacji podmiotu i pedagogiki rozumianej jako forma zaangażowania na rzecz Innego. W prowadzonych przez ze mnie rozważaniach posługuję się topologiczną, a zarazem triangulacyjną perspektywą myślenia o podmiotowości, którą wyznacza dyskurs psychoanalizy Jacques’a Lacana. W tym znaczeniu przyjmuję, że triangulacja wyznacza logikę przyczynowości dyskursów pedagogicznych. PROCES WYWODU: Przedstawiona zostanie perspektywa badań osadzonych w paradygmacie krytycznym ukazująca triadę dyskursu osadzoną w kontekście gier językowych, neuronauk oraz pedagogii ignacjańskiej. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza pola badawczego oraz pola poznawczego wskazuje na konieczność zachowania równowagi między poszczególnymi dyskursami, by nie doprowadzić do uprzedmiotowienia dyskursu o podmiocie. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Istnieje potrzeba dynamizowania działań podmiotu dla utrzymania równowagi między poszczególnymi ogniwami jego egzystencji.
- 020 $a RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the research analyses is to start a discussion on the impor-tance of cognitive processes and neuroscientific theories in the aspect of Ignatian pedagogy and its assumptions regarding the sources of human cognition in his existence. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main research problem is determined by the question of the “element of thinking” as a key task for the presentation of the subject and ped-agogy understood as a form of commitment to the Other. In my reflections, I use the topological and at the same time triangulatory perspective of thinking about subjectivity, which is determined by the discourse of psychoanalysis of Jacques Lacan. In this sense, I assume that triangulation determines the logic of the causality of pedagogical discourses. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The perspective of research embedded in a critical par-adigm allowing for a triad of discourse grounded in a context of language games, neurosciences and Ignatian pedagogy will be presented. RESEARCH RESULTS: The analysis of the research field and the cognitive field indicate the need to maintain a balance between individual discourses in order not to lead to the objectification of the discourse about the subject. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: There is need to dynamize subjective actions in order to maintain a balance between the individual links of his existence
- 966 $a pedagogika
- 985 $a Wydział Pedagogiczny
- 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indexes
- Title: Pomiędzy Realnym podmiotu a rzeczywistością neuronauk. Historia pewnego złudzenia w tle pedagogiki ignacjańskiej
- Author: KLAUDIA WĘC (Autor)
- Journal: HORYZONTY WYCHOWANIA
- Date: 2021
- Discipline: pedagogika
- Structure:
- Language: polski
Files
Wec-Pomiędzy Realnym podmiotu a rzeczywistością neuronauk. Historia pewnego złudzenia w tle pedagogiki ignacjańskiej.pdf (413 KB)
- Licence: CC BY-ND 4.0
- Text version: Final published
- Availability: Published