Nauczyciel wobec współczesnych zjawisk stresogennych w miejscu pracy, wielowymiarowość konsekwencji i przyczyn = The teacher and contemporarysStressful phenomena in the workplace, the multidimensionality of consequences and causes

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Nauczyciel wobec współczesnych zjawisk stresogennych w miejscu pracy, wielowymiarowość konsekwencji i przyczyn = The teacher and contemporarysStressful phenomena in the workplace, the multidimensionality of consequences and causes
  • Autor/Autorzy: Anna Malisz (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Studia Paedagogica Ignatiana
  • Rok: 2019
  • ISSN: 2450-5358
  • DOI: 10.12775/SPI.2019.1.005
  • Adres www:: https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/SPI/article/view/SPI.2019.1.005
  • Strony od-do:
    • 87-97
    • 0.6
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • Celem artykułu jest ukazanie charakterystyki zjawiska stresu zawodowego w zawodzie nauczyciela. Stres zawodowy jest zjawiskiem przybierającym na sile we współczesnym świecie wraz z dokonującymi się przemianami ekonomicznymi, demograficznymi czy też społecznymi. Zawód nauczyciela wpisuje się w pulę zawodów charakteryzujących się bardzo dużym ryzykiem występowania stresu w jego obrębie, z racji konieczności podejmowania w nim pracy z drugim człowiekiem. Wszystkie czynniki stresogenne, z którymi styka się nauczyciel w szkole, mają wpływ na jego funkcjonowanie, kondycję psychiczną i fizyczną, a w rezultacie rzutują na jakość współczesnego kształcenia. Dlatego w rozważaniach podjęto tematykę stresu zawodowego nauczycieli jako problemu aktualnego i przybierającego na sile, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk stresogennych, jakie występują w miejscu zatrudnienia głównego bohatera artykułu, i przyczyn ich występowania. Dokonany przegląd literatury naukowej oraz raportów z badań z tego obszaru pozwolił na pokazanie szeregu konsekwencji, jakie niesie za sobą obciążenie stresem w tej grupie zawodowej, nie tylko dla samej osoby nauczyciela, ale też jego rodziny, najbliższych, ucznia, z którym pracuje, jak i funkcjonowania placówki, w której jest zatrudniony
    • The aim of the article is to show the characteristics of the phenomenon of professional stress in the teaching profession. Professional stress is a phenomenon that is gaining momentum in the modern world, along with economic, demographic or social changes. The profession of a teacher is part of a pool of professions characterized by a very high risk of stress within it, due to the necessity of working with other people. All the stressful factors that a teacher encounters at school undoubtedly affect their functioning, mental and physical condition and, as a result, the quality of modern education. Therefore, in the considerations I will deal with the subject of teachers’ professional stress as a still-present and growing problem, with particular emphasis on the stressful phenomena that occur in the place of employment of the main character of the article and the reasons for their occurrence. The review of the scientific literature and research reports from this area aided the illustration of a number of consequences that the stress burden in this professional group entails, not only for the teachers themselves, but also their family, relatives, the students with whom they work, and the functioning of the institution in which they are employed

MARC

  • 002 $a Nauczyciel wobec współczesnych zjawisk stresogennych w miejscu pracy, wielowymiarowość konsekwencji i przyczyn = The teacher and contemporarysStressful phenomena in the workplace, the multidimensionality of consequences and causes
  • 003 $a Anna Malisz (Autor)
  • 004 $a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 $a Studia Paedagogica Ignatiana
  • 008 $a 2019
  • 011 $a 2450-5358
  • 013 $a 10.12775/SPI.2019.1.005
  • 014 $a https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/SPI/article/view/SPI.2019.1.005
  • 015 $a 87-97
  • 016 $a 0.6
  • 017 $a polski
  • 019 $a Celem artykułu jest ukazanie charakterystyki zjawiska stresu zawodowego w zawodzie nauczyciela. Stres zawodowy jest zjawiskiem przybierającym na sile we współczesnym świecie wraz z dokonującymi się przemianami ekonomicznymi, demograficznymi czy też społecznymi. Zawód nauczyciela wpisuje się w pulę zawodów charakteryzujących się bardzo dużym ryzykiem występowania stresu w jego obrębie, z racji konieczności podejmowania w nim pracy z drugim człowiekiem. Wszystkie czynniki stresogenne, z którymi styka się nauczyciel w szkole, mają wpływ na jego funkcjonowanie, kondycję psychiczną i fizyczną, a w rezultacie rzutują na jakość współczesnego kształcenia. Dlatego w rozważaniach podjęto tematykę stresu zawodowego nauczycieli jako problemu aktualnego i przybierającego na sile, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk stresogennych, jakie występują w miejscu zatrudnienia głównego bohatera artykułu, i przyczyn ich występowania. Dokonany przegląd literatury naukowej oraz raportów z badań z tego obszaru pozwolił na pokazanie szeregu konsekwencji, jakie niesie za sobą obciążenie stresem w tej grupie zawodowej, nie tylko dla samej osoby nauczyciela, ale też jego rodziny, najbliższych, ucznia, z którym pracuje, jak i funkcjonowania placówki, w której jest zatrudniony
  • 020 $a The aim of the article is to show the characteristics of the phenomenon of professional stress in the teaching profession. Professional stress is a phenomenon that is gaining momentum in the modern world, along with economic, demographic or social changes. The profession of a teacher is part of a pool of professions characterized by a very high risk of stress within it, due to the necessity of working with other people. All the stressful factors that a teacher encounters at school undoubtedly affect their functioning, mental and physical condition and, as a result, the quality of modern education. Therefore, in the considerations I will deal with the subject of teachers’ professional stress as a still-present and growing problem, with particular emphasis on the stressful phenomena that occur in the place of employment of the main character of the article and the reasons for their occurrence. The review of the scientific literature and research reports from this area aided the illustration of a number of consequences that the stress burden in this professional group entails, not only for the teachers themselves, but also their family, relatives, the students with whom they work, and the functioning of the institution in which they are employed

Dublin Core

Pliki

Malisz A_Nauczyciel wobec współczesnych zjawisk.....pdf (162 KB)

  • Licencja: CC BY-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny