Młodzież wobec wartości demokratycznego ładu społecznego. Komunikat z badań dynamicznych i porównawczych

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Młodzież wobec wartości demokratycznego ładu społecznego. Komunikat z badań dynamicznych i porównawczych
  • Autor/Autorzy:
  • Nazwa czasopisma: Edukacja Międzykulturowa
  • Rok: 2024
  • Tom: 25
  • Numer: 2
  • ISSN: 2299-4106
  • DOI: 10.15804/em.2024.02.07
  • Adres www:: https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/em/25/em2507.pdf
  • Strony od-do: 99-113
  • Język: polski
  • Abstrakt:
    • W tekście są zaprezentowane wstępne wyniki zespołowych badań dotyczących stosunku studentów do wartości odnowy ładu społecznego, zrekonstruowanych w „dekalogu odnowy” Piotra Sztompki. Nawiązując do wyników eksploracji wykonanych przed 30 laty na temat „Młodzież wobec wartości i norm życia społecznego” (autor – Zbigniew Kwieciński), zaprojektowano ponowne badania. Zrealizowane zostały w kilku polskich i ukraińskich uczelniach (Toruń, Warszawa, Kraków, Kijów) w grupie 563 studentów z kierunków: humanistycznych, społecznych i technicznych. Dziesięć wartości i 40 norm życia społecznego było oceniane dwukrotnie, w sześciostopniowej skali. Badani najpierw mieli wskazać: w jakim stopniu dane wartości życia społecznego przypisywali sobie jako osobiście ważne oraz jak one wpływały na ich życie w różnych sytuacjach społecznych, następnie mieli ocenić: w jakim stopniu dane normy są dostrzegane w ich otoczeniu, są obecne we współczesnym życiu społecznym? Komunikat nasz zawiera wyniki eksploracji jedynie części badanej kohorty, analizie poddano 272 studentów pedagogiki z uczelni polskich oraz 91 studentów uczelni pedagogicznej w Ukrainie. Uzyskane wyniki dodatkowo porównano z tymi pozyskanymi trzy dekady wcześniej, w grupie studentów tego samego kierunku.
    • The text is a presentation of the preliminary results of team research on the attitude of students towards the value of the renewal of social order, reconstructed in Piotr Sztompka’s “renewal decalogue”. On the basis of the results of the exploration carried out 30 years ago on “Youth in relation to the values and norms of social life”, a new scientific research was designed. It was carried out at several Polish and Ukrainian universities, in a group of students from several faculties. Ten values and forty norms of social life were assessed twice on a six-point scale. The respondents were first asked to indicate to what extent they considered certain values of social life as personally important and how they influenced their lives in various social situations. Then, they had to assess to what extent the given norms are noticed in their environment and are present in contemporary social life. The research report contains the results of the exploration of only a part of the study cohort, 272 students of pedagogy from Polish universities and 91 students from pedagogical universities in Ukraine. The obtained results were additionally compared with those obtained three decades earlier in a group of students of the same faculty.
  • Słowa kluczowe:
    • dekalog odnowy
    • demokratyczny ład społeczny
    • młodzież
    • odobywatelnienie
    • pokolenie
    • wartości
  • Dyscyplina: pedagogika

MARC

  • 002 $a Młodzież wobec wartości demokratycznego ładu społecznego. Komunikat z badań dynamicznych i porównawczych
  • 003 $b 0000-0002-9048-2183
  • 003 $a MARIA URLIŃSKA (Autor)
  • 003 $a Zbigniew Kwieciński (Autor)
  • 004 $a Artykuł przeglądowy
  • 006 $a Edukacja Międzykulturowa
  • 008 $a 2024
  • 009 $a 25
  • 010 $a 2
  • 011 $a 2299-4106
  • 013 $a 10.15804/em.2024.02.07
  • 014 $a https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/em/25/em2507.pdf
  • 015 $a 99-113
  • 017 $a polski
  • 019 $a W tekście są zaprezentowane wstępne wyniki zespołowych badań dotyczących stosunku studentów do wartości odnowy ładu społecznego, zrekonstruowanych w „dekalogu odnowy” Piotra Sztompki. Nawiązując do wyników eksploracji wykonanych przed 30 laty na temat „Młodzież wobec wartości i norm życia społecznego” (autor – Zbigniew Kwieciński), zaprojektowano ponowne badania. Zrealizowane zostały w kilku polskich i ukraińskich uczelniach (Toruń, Warszawa, Kraków, Kijów) w grupie 563 studentów z kierunków: humanistycznych, społecznych i technicznych. Dziesięć wartości i 40 norm życia społecznego było oceniane dwukrotnie, w sześciostopniowej skali. Badani najpierw mieli wskazać: w jakim stopniu dane wartości życia społecznego przypisywali sobie jako osobiście ważne oraz jak one wpływały na ich życie w różnych sytuacjach społecznych, następnie mieli ocenić: w jakim stopniu dane normy są dostrzegane w ich otoczeniu, są obecne we współczesnym życiu społecznym? Komunikat nasz zawiera wyniki eksploracji jedynie części badanej kohorty, analizie poddano 272 studentów pedagogiki z uczelni polskich oraz 91 studentów uczelni pedagogicznej w Ukrainie. Uzyskane wyniki dodatkowo porównano z tymi pozyskanymi trzy dekady wcześniej, w grupie studentów tego samego kierunku.
  • 020 $a The text is a presentation of the preliminary results of team research on the attitude of students towards the value of the renewal of social order, reconstructed in Piotr Sztompka’s “renewal decalogue”. On the basis of the results of the exploration carried out 30 years ago on “Youth in relation to the values and norms of social life”, a new scientific research was designed. It was carried out at several Polish and Ukrainian universities, in a group of students from several faculties. Ten values and forty norms of social life were assessed twice on a six-point scale. The respondents were first asked to indicate to what extent they considered certain values of social life as personally important and how they influenced their lives in various social situations. Then, they had to assess to what extent the given norms are noticed in their environment and are present in contemporary social life. The research report contains the results of the exploration of only a part of the study cohort, 272 students of pedagogy from Polish universities and 91 students from pedagogical universities in Ukraine. The obtained results were additionally compared with those obtained three decades earlier in a group of students of the same faculty.
  • 021 $a dekalog odnowy
  • 021 $a demokratyczny ład społeczny
  • 021 $a młodzież
  • 021 $a odobywatelnienie
  • 021 $a pokolenie
  • 021 $a wartości
  • 022 $a de-citizenship
  • 022 $a democratic social order
  • 022 $a generation
  • 022 $a renewal decalogue
  • 022 $a values
  • 022 $a youth
  • 966 $a pedagogika
  • 985 $a Wydział Pedagogiczny
  • 985 $b Instytut Nauk o Wychowaniu

Dublin Core

Pliki

2024_art_Urlińska_M_Młodzież wobec wartości demokratycznego ładu.pdf (1,44 MB)

  • Licencja: CC BY-NC-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny