Czy niewierzący są winni swojej niewiary? Teistka odpowiada teiście

Kolekcja
artykuły
Pobierz opis bibliograficzny

Opis

  • Tytuł: Czy niewierzący są winni swojej niewiary? Teistka odpowiada teiście
  • Autor/Autorzy: Ewa Odoj (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Roczniki Filozoficzne
  • Rok: 2024
  • Tom: 72
  • Numer: 4
  • ISSN: 0035-7685
  • e-ISSN: 2450-002X
  • DOI: https://doi.org/10.18290/rf24724.16
  • Adres www:: https://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rf/article/view/1693/1417
  • Strony od-do: 337-358
  • Abstrakt:
    • W artykule dyskutuję z zaproponowaną przez Ryszarda Mordarskiego obroną teizmu przed tzw. argumentem z ukrytości autorstwa Johna L. Schellenberga. Dążę do wykazania, że teiści nie mają podstaw, by twierdzić, że z pewnością nie istniejąnonresistant nonbelievers. W swojej argu-mentacji opieram się przede wszystkim na analizach epistemologicznych, a szczególną uwagępoświęcam procesowi nabywania przekonań religijnych (i szerzej – światopoglądowych) dzięki zeznaniu świadka lub autorytetu. Twierdzę między innymi, że jeśli uznamy, że przeciętny chrze-ścijanin jest rzetelny poznawczo, to nie możemy wykluczyć, że współczesny ateista, żyjący w zlaicyzowanym społeczeństwie Zachodu, również jest rzetelny poznawczo.
    • In the article I discuss Richard Mordarski’s defense of theism against the so-called divine hiddenness argument by John L. Schellenberg. I aim to show that theists are not justified in claiming that there are certainly no nonresistant nonbelievers. My argument relies primarily on epistemological analyses, and I pay particular attention to the process of acquiring religious be-liefs (and more broadly, worldview beliefs) through the testimony of a witness or authority. Among other things, I argue that if we consider the average Christian to be cognitively reliable, then we cannot exclude the possibility that the modern atheist, living in a secularized Western society, is also cognitively reliable.
  • Słowa kluczowe:
    • boża ukrytość
    • epistemologia religii
    • rzetelni niewierzący
    • Schellenberg
    • zeznanie świadka
  • Dyscyplina: filozofia

MARC

  • 002 a Czy niewierzący są winni swojej niewiary? Teistka odpowiada teiście
  • 003 a Ewa Odoj (Autor)
  • 003 b https://orcid.org/0000-0003-0821-9317
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a Roczniki Filozoficzne
  • 008 a 2024
  • 009 a 72
  • 010 a 4
  • 011 a 0035-7685
  • 012 a 2450-002X
  • 013 a https://doi.org/10.18290/rf24724.16
  • 014 a https://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rf/article/view/1693/1417
  • 015 a 337-358
  • 019 a W artykule dyskutuję z zaproponowaną przez Ryszarda Mordarskiego obroną teizmu przed tzw. argumentem z ukrytości autorstwa Johna L. Schellenberga. Dążę do wykazania, że teiści nie mają podstaw, by twierdzić, że z pewnością nie istniejąnonresistant nonbelievers. W swojej argu-mentacji opieram się przede wszystkim na analizach epistemologicznych, a szczególną uwagępoświęcam procesowi nabywania przekonań religijnych (i szerzej – światopoglądowych) dzięki zeznaniu świadka lub autorytetu. Twierdzę między innymi, że jeśli uznamy, że przeciętny chrze-ścijanin jest rzetelny poznawczo, to nie możemy wykluczyć, że współczesny ateista, żyjący w zlaicyzowanym społeczeństwie Zachodu, również jest rzetelny poznawczo.
  • 020 a In the article I discuss Richard Mordarski’s defense of theism against the so-called divine hiddenness argument by John L. Schellenberg. I aim to show that theists are not justified in claiming that there are certainly no nonresistant nonbelievers. My argument relies primarily on epistemological analyses, and I pay particular attention to the process of acquiring religious be-liefs (and more broadly, worldview beliefs) through the testimony of a witness or authority. Among other things, I argue that if we consider the average Christian to be cognitively reliable, then we cannot exclude the possibility that the modern atheist, living in a secularized Western society, is also cognitively reliable.
  • 021 a boża ukrytość
  • 021 a epistemologia religii
  • 021 a rzetelni niewierzący
  • 021 a Schellenberg
  • 021 a zeznanie świadka
  • 022 a divine hiddenness
  • 022 a nonresistant nonbelievers
  • 022 a Schellenberg
  • 022 a testimony
  • 022 a the epistemology of religion
  • 966 a filozofia
  • 985 a Wydział Filozoficzny
  • 985 b Instytut Filozofii

Dublin Core

Pliki

2024_art_Odoj_E_Czy niewierzący są winni swojej niewiary_Teistka odpowiada teiście.pdf (292 KB)

  • Licencja: CC BY-NC-ND 4.0
  • Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
  • Dostępność: Publiczny
Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.