The website uses cookies. These are text data saved by the browser on the user's device. They are used for the proper functioning of the website, collecting statistical information about visitors and operating facilities for logged in users. By using the website, you consent to the use of cookies. The cookie settings can be changed in your browser. If you do not change these settings, you accept the cookies used on the website.

Czy niewierzący są winni swojej niewiary? Teistka odpowiada teiście

Collection
Article
Download bibliographic description

Description

  • Tytuł: Czy niewierzący są winni swojej niewiary? Teistka odpowiada teiście
  • Autor/Autorzy: Ewa Odoj (Autor)
  • Nazwa czasopisma: Roczniki Filozoficzne
  • Rok: 2024
  • Tom: 72
  • Numer: 4
  • ISSN: 0035-7685
  • e-ISSN: 2450-002X
  • DOI: https://doi.org/10.18290/rf24724.16
  • Adres www:: https://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rf/article/view/1693/1417
  • Strony od-do: 337-358
  • Abstrakt:
    • W artykule dyskutuję z zaproponowaną przez Ryszarda Mordarskiego obroną teizmu przed tzw. argumentem z ukrytości autorstwa Johna L. Schellenberga. Dążę do wykazania, że teiści nie mają podstaw, by twierdzić, że z pewnością nie istniejąnonresistant nonbelievers. W swojej argu-mentacji opieram się przede wszystkim na analizach epistemologicznych, a szczególną uwagępoświęcam procesowi nabywania przekonań religijnych (i szerzej – światopoglądowych) dzięki zeznaniu świadka lub autorytetu. Twierdzę między innymi, że jeśli uznamy, że przeciętny chrze-ścijanin jest rzetelny poznawczo, to nie możemy wykluczyć, że współczesny ateista, żyjący w zlaicyzowanym społeczeństwie Zachodu, również jest rzetelny poznawczo.
    • In the article I discuss Richard Mordarski’s defense of theism against the so-called divine hiddenness argument by John L. Schellenberg. I aim to show that theists are not justified in claiming that there are certainly no nonresistant nonbelievers. My argument relies primarily on epistemological analyses, and I pay particular attention to the process of acquiring religious be-liefs (and more broadly, worldview beliefs) through the testimony of a witness or authority. Among other things, I argue that if we consider the average Christian to be cognitively reliable, then we cannot exclude the possibility that the modern atheist, living in a secularized Western society, is also cognitively reliable.
  • Słowa kluczowe:
    • boża ukrytość
    • epistemologia religii
    • rzetelni niewierzący
    • Schellenberg
    • zeznanie świadka
  • Dyscyplina: filozofia

MARC

  • 002 a Czy niewierzący są winni swojej niewiary? Teistka odpowiada teiście
  • 003 a Ewa Odoj (Autor)
  • 003 b https://orcid.org/0000-0003-0821-9317
  • 004 a Oryginalny artykuł naukowy
  • 006 a Roczniki Filozoficzne
  • 008 a 2024
  • 009 a 72
  • 010 a 4
  • 011 a 0035-7685
  • 012 a 2450-002X
  • 013 a https://doi.org/10.18290/rf24724.16
  • 014 a https://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rf/article/view/1693/1417
  • 015 a 337-358
  • 019 a W artykule dyskutuję z zaproponowaną przez Ryszarda Mordarskiego obroną teizmu przed tzw. argumentem z ukrytości autorstwa Johna L. Schellenberga. Dążę do wykazania, że teiści nie mają podstaw, by twierdzić, że z pewnością nie istniejąnonresistant nonbelievers. W swojej argu-mentacji opieram się przede wszystkim na analizach epistemologicznych, a szczególną uwagępoświęcam procesowi nabywania przekonań religijnych (i szerzej – światopoglądowych) dzięki zeznaniu świadka lub autorytetu. Twierdzę między innymi, że jeśli uznamy, że przeciętny chrze-ścijanin jest rzetelny poznawczo, to nie możemy wykluczyć, że współczesny ateista, żyjący w zlaicyzowanym społeczeństwie Zachodu, również jest rzetelny poznawczo.
  • 020 a In the article I discuss Richard Mordarski’s defense of theism against the so-called divine hiddenness argument by John L. Schellenberg. I aim to show that theists are not justified in claiming that there are certainly no nonresistant nonbelievers. My argument relies primarily on epistemological analyses, and I pay particular attention to the process of acquiring religious be-liefs (and more broadly, worldview beliefs) through the testimony of a witness or authority. Among other things, I argue that if we consider the average Christian to be cognitively reliable, then we cannot exclude the possibility that the modern atheist, living in a secularized Western society, is also cognitively reliable.
  • 021 a boża ukrytość
  • 021 a epistemologia religii
  • 021 a rzetelni niewierzący
  • 021 a Schellenberg
  • 021 a zeznanie świadka
  • 022 a divine hiddenness
  • 022 a nonresistant nonbelievers
  • 022 a Schellenberg
  • 022 a testimony
  • 022 a the epistemology of religion
  • 966 a filozofia
  • 985 a Wydział Filozoficzny
  • 985 b Instytut Filozofii

Dublin Core

Files

2024_art_Odoj_E_Czy niewierzący są winni swojej niewiary_Teistka odpowiada teiście.pdf (292 KB)

Repozytorium Akademii Ignatianum w Krakowie, które jest częścią Portalu Pracowniczego zostało zrealizowane w ramach projektu „Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego” POWR.03.05.00-00-ZR10/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.