IDEA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W PERSPEKTYWIE EDUKACYJNEJ. UDL JAKO NARZĘDZIE REALIZACJI ZAŁOŻEŃ AGENDY 2030 W OBSZARZE EDUKACJI
Opis
- Tytuł: IDEA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W PERSPEKTYWIE EDUKACYJNEJ. UDL JAKO NARZĘDZIE REALIZACJI ZAŁOŻEŃ AGENDY 2030 W OBSZARZE EDUKACJI
- Autor/Autorzy:
- Nazwa czasopisma: Niepełnosprawność i Rehabilitacja
- Rok: 2025
- Tom: 97
- Numer: 1
- ISSN: 1642-1981
- DOI: 10.5604/ 01.3001.0055.1964
- Adres www:: https://niepelnosprawnoscirehabilitacja.publisherspanel.com/article/551964/pl
- Abstrakt:
- Celem artykułu było zarówno przybliżenie idei zrównoważonego, która jest odpowiedzią współczesnego człowieka na zmiany dokonujące się w świecie, jak i ukazanie możliwości jej realizowania w dwóch wymiarach – na rzecz edukacji oraz poprzez edukację. W pierwszej perspektywie wskazane zostało znaczenie edukacji włączającej i heterogeniczny charakter współczesnych zespołów klasowych, a – jako narzędzie umożliwiające realizację edukacji zgodnej z ideą zrównoważonego rozwoju – przybliżono podejście zwane projektowaniem uniwersalnym dla edukacji (Universal Design for Learning – UDL). W drugim wymiarze zaprezentowano przykłady dobrych praktyk edukacyjnych, wykorzystujących podejście UDL, których celem jest działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju. Mogą one stanowić inspirację dla osób angażujących się w procesy edukacyjne, zarówno o charakterze formalnym, jak i nieformalnym.
- The aim of this article is, first, to present the concept of sustainability as an essential response of modern society to ongoing global changes. Second, the authors seek to demonstrate how the principles of sustainable development can be implemented in two key dimensions: in education and through education. From the first perspective, the article highlights the significance of inclusive education and the diverse nature of contemporary classrooms. It introduces the Universal Design for Learning (UDL) approach as a valuable tool for aligning education with sustainable development goals. From the second perspective, the article presents examples of effective educational practices that utilize the UDL framework to promote sustainability. These examples can serve as inspiration for individuals involved in both formal and informal education.
- Słowa kluczowe:
- agenda 2030
- dobre praktyki UDL
- edukacja włączająca
- inkluzja
- projektowanie uniwersalne dla edukacji
- UDL
- zrównoważony rozwój
- Dyscyplina: pedagogika
MARC
- 002 a IDEA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W PERSPEKTYWIE EDUKACYJNEJ. UDL JAKO NARZĘDZIE REALIZACJI ZAŁOŻEŃ AGENDY 2030 W OBSZARZE EDUKACJI
- 003 b 0000-0002-5167-2128
- 003 b 0000-0002-6106-4695
- 003 a Elżbieta Lubińska-Kościółek (Autor)
- 003 a Katarzyna Lichtańska (Autor)
- 003 a TAMARA CIERPIAŁOWSKA (Autor)
- 004 a Oryginalny artykuł naukowy
- 006 a Niepełnosprawność i Rehabilitacja
- 008 a 2025
- 009 a 97
- 010 a 1
- 011 a 1642-1981
- 013 a 10.5604/ 01.3001.0055.1964
- 014 a https://niepelnosprawnoscirehabilitacja.publisherspanel.com/article/551964/pl
- 019 a Celem artykułu było zarówno przybliżenie idei zrównoważonego, która jest odpowiedzią współczesnego człowieka na zmiany dokonujące się w świecie, jak i ukazanie możliwości jej realizowania w dwóch wymiarach – na rzecz edukacji oraz poprzez edukację. W pierwszej perspektywie wskazane zostało znaczenie edukacji włączającej i heterogeniczny charakter współczesnych zespołów klasowych, a – jako narzędzie umożliwiające realizację edukacji zgodnej z ideą zrównoważonego rozwoju – przybliżono podejście zwane projektowaniem uniwersalnym dla edukacji (Universal Design for Learning – UDL). W drugim wymiarze zaprezentowano przykłady dobrych praktyk edukacyjnych, wykorzystujących podejście UDL, których celem jest działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju. Mogą one stanowić inspirację dla osób angażujących się w procesy edukacyjne, zarówno o charakterze formalnym, jak i nieformalnym.
- 020 a The aim of this article is, first, to present the concept of sustainability as an essential response of modern society to ongoing global changes. Second, the authors seek to demonstrate how the principles of sustainable development can be implemented in two key dimensions: in education and through education. From the first perspective, the article highlights the significance of inclusive education and the diverse nature of contemporary classrooms. It introduces the Universal Design for Learning (UDL) approach as a valuable tool for aligning education with sustainable development goals. From the second perspective, the article presents examples of effective educational practices that utilize the UDL framework to promote sustainability. These examples can serve as inspiration for individuals involved in both formal and informal education.
- 021 a agenda 2030
- 021 a dobre praktyki UDL
- 021 a edukacja włączająca
- 021 a inkluzja
- 021 a projektowanie uniwersalne dla edukacji
- 021 a UDL
- 021 a zrównoważony rozwój
- 022 a inclusive education
- 022 a good UDL practices
- 022 a inclusion
- 022 a sustainable development
- 022 a the 2030 Agenda
- 022 a UDL
- 022 a universal design for education
- 966 a pedagogika
- 985 a Wydział Pedagogiczny
- 985 b Instytut Nauk o Wychowaniu
Dublin Core
Indeksy
- Tytuł: IDEA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W PERSPEKTYWIE EDUKACYJNEJ. UDL JAKO NARZĘDZIE REALIZACJI ZAŁOŻEŃ AGENDY 2030 W OBSZARZE EDUKACJI
- Autor (Twórca):
- Tytuł czasopisma : Niepełnosprawność i Rehabilitacja
- Data: 2025
- Dyscyplina: pedagogika
- Słowa kluczowe w j. angielskim:
- Słowa kluczowe w j. polskim:
- Struktura:
Pliki
2025_art_Lubińska-Kościółek_E_Cierpiałowska_T_Lichtańska_K_IDEA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W PERSPEKTYWIE EDUKACYJNEJ_UDL....pdf (280 KB)
- Licencja: Licencja Repozytorium
- Wersja tekstu: Ostateczna opublikowana
- Dostępność: Publiczny